پایان رایزنی نخست وزیر لبنان با فراکسیونهای مجلس

پایان رایزنی نخست وزیر لبنان با فراکسیونهای مجلس
چهارشنبه 21 فروردين 1392 - 21:44

"تمام سلام" نخست وزیر لبنان، رایزنی با فراکسیون ها و نمایندگان مجلس برای تشکیل کابینه را به پایان رساند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عاصم قانصوه" به نمایندگی از فراکسیون نمایندگان حزب بعث، پس از دیدار با نخست وزیر گفت: فضای ثباتی که در همه مناطق حاکم شده است، حامل این پیام است که بر سر تشکیل کابینه فراگیر سیاسی، اجماع ملی وجود دارد.

"اسعد حردان" نماینده فراکسیون نمایندگان حزب قومی اجتماعی سوری نیز پس از دیدار با نخست وزیر مکلف گفت: وجود اراده برای دستیابی به آشتی ملی عالی، در دیداری که با نخست وزیر داشتیم، کاملاً قابل لمس بود. کابینه ای که تشکیل می شود، باید کابینه وحدت ملی باشد و برای استحکام بخشیدن به صلح داخلی و پافشاری بر اصول منشور وفاق ملی در چارچوب مثلث طلایی "ارتش، مقاومت، مردم" تلاش کند.

"میشال فرعون" نماینده فراکسیون نمایندگان تشکل "آزادی تصمیم گیری" نیز پس از دیدار با سلام گفت: ما از تصمیم نخست وزیر برای تشکیل کابینه ای حافظ حاکمیت ملی و مبتنی بر تخصص محوری حمایت می کنیم، دولتی که اعلامیه بعبدا را محترم بشمارد.

"سیبوه قلبکیان" نماینده فراکسیون "توافق ارمنی" نیز خبر داد که این فراکسیون برای یاری رسانی جهت شتاب در تشکیل کابینه اعلام آمادگی کرد و تشکیل کابینه فن سالار را خواستار شد و از دولت آینده خواست انتخابات را در موعد خود و بر اساس قانون انتخاباتی با ویژگی رعایت درستی نسبت نمایندگی برگزار کند.

"روبر غانم" نماینده مجلس نیز پس از دیدار با نخست وزیر گفت: نخست وزیر ابراز امیدواری کرد که کابینه، متشکل از تیمی هم سنخ باشد و برنامه مشخصی داشته باشد که در راس این برنامه، موضوع انتخابات قرار داشته باشد.

"مروان حماده" دیگر نماینده لبنانی نیز پس از دیدار با نخست وزیر گفت: امیدواریم، کابینه سلام، همان مقدار آرایی که نخست وزیر کسب کرد، به دست بیاورد. من شخصا به گزینه های ملی و تصمیم نخست وزیر برای تشکیل کابینه ای هم سنخ با افق سیاسی مشخص اعلام اعتماد کامل کردم حتی اگر این کابینه، فن سالار باشد.

"پطرس حرب" دیگر نماینده لبنانی، پس از دیدار با سلام گفت: از آن جا که سلام، مناسب ترین شخص برای نخست وزیری در این مرحله است، به او آزادی کامل دادم تا هر آن چه را برای تشکیل کابینه لازم می داند، انجام دهد و در عین حال تاکید کردم که مهم ترین ماموریت دولت باید برگزاری انتخابات مجلس باشد.

"محمد الصفدی" نیز با سلام دیدار کرد و پس از دیدار گفت: شاید اعضای کابینه از نامزدهای انتخابات نباشند اما در هر صورت باید از سیاستمداران باشند. در واقع نمی توان فن سالاری یافت که سیاستمدار نباشد، در لبنان همه سیاستمدار هستند.

نخست وزیر لبنان، با فراکسیون "نمایندگان ارمنی" نیز دیدار کرد و این فراکسیون تاکید کرد که از طرح سلام برای تشکیل کابینه مصلحت ملی بر اساس قانون اساسی و پیمان طائف حمایت می کند و پشتیبان کابینه ای با مشارکت هر چه گسترده تر همه طایفه های لبنانی از جمله طایفه ارمنی است.

پس از پایان رایزنی ها، تمام سلام، تصریح کرد: کسانی که در رای اعتماد دادن به نخست وزیر به اجماع رسیدند، مسئولیت بزرگی در حفظ نتایج مثبت این اجماع، بر عهده دارند. من نیز از همین منظر تاکید می کنم، به آن چه در زمان کسب رای اعتماد درباره تشکیل کابینه مصلحت ملی اعلام کردم، پایبندم.

سلام خاطر نشان کرد: ما در آستانه فرایندی دموکراتیک قرار داریم و آن انتخابات عمومی است که از وظایف بزرگ دولت خواهد بود مسائل متعدد دیگری نیز وجود دارند که باید به آن ها رسیدگی کنیم و با چالش های اقتصادی، معیشتی و امنیتی مردم مقابله کنیم. از همین منظار، رویکرد من بر اساس جلب اندیشه های هر چه بیشتر برای دستیابی به راه حل هایی است، که هم ما را خرسند می کند، هم مردم کشورم و هم همه لبنانی ها را.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها