اتهام قبطي هاي مصر به مشاور مرسي

اتهام قبطي هاي مصر به مشاور مرسي
پنج‌شنبه 22 فروردين 1392 - 12:59

قاهره(العالم)- مشاور يك كليساي قبطي در مصر با اشاره به اظهارات مسئول بلندپايه در وزارت كشور ، عصام حداد مشاور محمد مرسي رييس جمهوری را به دست داشتن در حمله به قبطي ها متهم كرد.

" نجيب جبرائيل"  در مصاحبه روز پنجشنبه با شبكه خبري العالم، با تاكيد بر دراختيار داشتن اسناد ، شاهدان، تصاوير، فيلم هاي ويدئويي و بيانيه صادر شده از سوي عصام حداد گفت: در اين اسناد مسلمانان را به حمل اسلحه عليه مسيحيان تشويق مي كنند.

جبرائيل دست داشتن افراد ناشناس و غير مصري را در تعرض به كليساي جامع مصر تكذيب و بر شناسايي اين افراد در مركز اخوان المسلمين در منطقه المقطم درقاهره تاكيد كرد.

مشاور كليساي قبطي در مصر گفت: اسناد و شواهدي براي ارائه به دادستان، درباره خودداري مدير مركز امنيتي قاهره در اعزام نيرو برای حفاظت از كليسا در اختيار داريم.

وي با متهم كردن پليس اين كشور به خشونت عليه قبطي ها، اتهامات برخي از اعضاي كابينه مصر را عليه مسيحيان، در خصوص حمله به پليس و يا تخريب اموال عمومي و خصوصي تكذيب و تاكيد كرد كه كليسا اسناد صوتي و تصويري مطمئني براي رد اتهامات در اختيار دارد.

جبرائيل اظهار داشت: رهبر قبطيهاي مصر ضمن درخواست صلح و آرامش و زندگي مسالمت آميز با برادران مسلمان ، برخورداري از حقوق شهروندي را حق همه مصرها مي داند و خواستار محاكمه همه متجاوزان به اماكن ديني است.

وي گفت: در چند ماه اخير با حمله به برخي كليساها و سوزاندن اين اماكن، چندين روستاي مسيحي نشين نيزتاكنون محاصره شده است.

جبرائيل افزود: اين كه بزرگترين كليساي خاورميانه در مصر در معرض مواد آتش زا ، سنگ و توهين قرار بگيرد، فاجعه آميز است در حالي كه در هولناك ترين شرايط هم چنين تعرضي به اين اماكن نشده است.

وي، اعتكاف رهبر قبطي ها در كليسا را نشان دهنده پيامي قوي، غضبناك، ملي و مهم براي محمد مرسي رئيس جمهوری مصر دانست تا به گفته هاي غيرمنطقي برخي ها در خصوص اين حادثه توجه نكند.

مشاور كليساي قبطي  با رد هرگونه دخالت خارجي، بر اتحاد و همبستگي مردم مصر تاكيد كرد و افزود: هيچ كس نمي تواند ميان اين مردم تفرقه و جدايي بياندازد.

وي خاطر نشان كرد كساني كه گمان مي كنند با فتنه انگيزي ميان قبطي ها و مسلمانان به اهداف خود مي رسند، سخت در اشتباهند.

در درگيري‌هاي روز يكشنبه (18فروردين ماه 1392) در اطراف كليسايي در منطقه العباسيه قاهره ، يك نفر كشته و حدود 66 نفر زخمي شدند. اين درگيري‌ها هنگام تشييع 4 قبطي صورت گرفت كه در درگيري‌هاي سابق در منطقه "الخصوص" استان "القليوبيه" (نزديك قاهره) كشته شده بودند.
 

پربیننده ترین خبرها