بازرس سازمان ملل، جرأت رفتن به سوریه را ندارد

بازرس سازمان ملل، جرأت رفتن به سوریه را ندارد
شنبه 24 فروردين 1392 - 17:00

العالم - رئیس پیشین گروه بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای در عراق معتقد است که ماموریت مشابه سازمان ملل در سوریه، به معنای خودکشی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، «روبرت کلی» معتقد است به دلیل شرایط ناپایدار در سوریه، هر بازرس غربی که داوطلب شرکت در تحقیقات تسلیحات شیمیایی در سوریه شود، دست به خودکشی زده است.

کمتر از یک ماه پیش و چند روز پس از اینکه منطقه «خان العسل» از توابع شهر حلب در شمال سوریه از کنترل شورشیان خارج شد، بر اثر اصابت یک فروند موشک و خمپاره های ناشی از آن 21 نفر کشته و 110 نفر مجروح شدند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی، قربانیان بر اثر اختلالات تنفسی و انقباض‌های شدید عضلانی جان خود را از دست دادند؛ اگرچه هنوز تحقیقات جامعی در این زمینه منتشر نشده است اما رسانه های منطقه ای گزارش دادند در این خمپاره ها از گاز «سارین» و «خردل» استفاده شده است.

در پی این حمله سازمان ملل خواستار تحقیقات بازرسان خود در این حادثه شد که با استقبال دولت سوریه مواجه شد؛ اما از آن روز ماموریت سازمان ملل در سوریه به بهانه های مختلف از جمله عدم تامین امنیت بازرسان به بن بست خورده است.

آمادگی سوریه برای پذیرفتن بازرسان سازمان ملل در حالی با متهم شدن این کشور به استفاده از تسلیحات شیمیایی همراه شده است و سازمان ملل از انجام این ماموریت طفره می رود که کشورهای غربی بارها استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را خط قرمز عنوان کرده بودند و بسیاری معتقدند تسلیحات شیمیایی بهانه ای برای حمله به سوریه خواهد بود.

در سال 2003 میلادی نیز آمریکا تسلیحات شیمیایی و کشتار جمعی را بهانه ای برای حمله به عراق کرد و پس از حمله مشخص شد که گزارش های منابع اطلاعاتی درباره کاربرد این گونه تسلیحات در عراق بی اساس بوده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها