لبخند سرزنش آميز مبارك به انقلاب

لبخند سرزنش آميز مبارك به انقلاب
سه شنبه 27 فروردين 1392 - 10:53

عبدالباري عطوان در سرمقاله امروز خود تحت عنوان "لبخند سرزنش آميز مبارك به انقلاب" نوشت: ما همچنان به انقلاب مصر كه رژيم ديكتاتوري فاسد در اين كشور را سرنگون كرد، زياد دل بسته‌ايم اما هر اندازه وضعيت كنوني مصر بيشتر ادامه يابد بايد اذعان كنيم كه در قبال اين انقلاب احساس ترس و نگراني مي‌كنيم زيرا به نظر مي‌رسد كه كشتي مصر از دست رفته است و ناخدا و خدمه از كنترل كشتي در ميان موج‌هاي فرا رسيده ناتوان مانده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عطوان در اين مقاله به روند محاكمه حسني مبارك ديكتاتور سابق مصر و وضعيت كنوني وي و طرفدارانش اشاره كرد و نوشت: هركس چهره حسني مبارك را درحالي كه كت و شلوار پوشيده بود، در دادگاه مشاهده كرد و فريادهاي طرفدارانش را از پشت ميله‌ها شنيد كه براي اولين بار از زمان محاكمه‌ها فرياد آنها بالاتر از فرياد خانواده‌هاي شهدا بود، مي‌تواند ميزان تفاوت بزرگ در نگاه به اين مرد را درك كند و همزمان نيز ميزان تغييراتي كه در كشور و طبع كلي مردم آن بعد از آغاز دو سال از شعله انقلاب ايجاد شده است، درك نمايد.
در ادامه این سرمقاله آمده است: مبارك در اوج اعتماد به نفس بود و نشانه‌هاي اين اعتماد و خرسندي در چهره وي و دو فرزندش كه در قفس اتهام در كنارش بودند و گاهي در گوشش چيزي مي‌گفتند، هويدا بود. علت اين اعتماد به نفس هم فقط اطمينان از امكان آزاديش به علل صرفا قانوني و تبرئه از اتهام‌ها نبود بلكه بیشتر به خاطر وخامت اوضاع امنيتي و اجتماعي و اقتصادي در مصر انقلابي بود.
عطوان نوشت: مصر در بي‌ثباتي به سر مي‌برد و نخبگان سياسي كه انقلاب و فساد رژيم سابق آنها را با هم متحد كرد امروز درحال كشمكش با يكديگر هستند و بيش از اينكه از رژيم سابق متنفر باشند از يكديگر متنفر هستند و مبالغه نيست اگر بگوييم كه آنها در كوران التهاب آفريني‌هاي با استفاده از رسانه‌هاي خود، اين رژيم را اساساً فراموش كرده‌اند يا به فراموشي سپرده‌اند.
وي تصريح كرد: نمي‌دانيم خانواده‌هاي شهدا درحالي كه به سخنان قاضي روز گذشته گوش فرا مي‌دادند يا شادماني را در چهره طرفداران مبارك مشاهده مي‌كردند، چه احساسي داشتند زيرا قاضي مبارك را از اتهام‌هاي اساسي كه به خاطر آن بازداشت موقت شده بود - يعني مسئوليت نخست او در كشتن اين افراد- تبرئه كرد اما بي‌شك روز ناگوار و ناميد كننده‌اي براي آنها بود.
در ادامه این سرمقاله خطاب به جریان‌های سیاسی فعال در مصر آمده است: نخبگان سياسي اعم از گروه اخوان المسلمين حاكم يا جبهه نجات مخالف، مسئوليت بزرگي درقبال قدرت گرفتن روز افزون طرفداران رژيم سابق  وخامت اوضاع امنيتي و اقتصادي مصر دارند زيرا در توافق درباره نقشه راهي براي هدايت كشور به ساحل امنيت و آرامش و مقدم شمردن منافع مصر بر جنبه‌هاي مختلف خودخواهي حزبي يا شخصي كه به بدترين صورت خود در رقابت بر سر قدرت نمود پيدا كرد، شكست خوردند.
عطوان گفت: گروه اخوان المسلمين مسئوليت بزرگي دارد زيرا در همزيستي با ديگران از جمله نزديكانش مثل جريان سلفي شكست خورد و به طور كلي از مدیريت حكومت به شيوه‌ مدرن از طريق وزارتخانه‌اي قوي متشكل از كارشناسان و صاحبان تجربه ناتوان ماند.
این نویسنده عرب تاکید کرد: جبهه نجات با حسن نيت يا سوء نيت در فروپاشي كنوني كشور مسهيم است زيرا همه هم و غم خود رادر به شكست كشاندن محمد مرسي رئيس جمهور و دولت او از طريق افزايش تنش و برهم زدن ثبات محدود كرده است بلكه گاهي اوقات برخي از احزاب تشكيل دهنده آن از دستگاه نظامي مي‌خواهند تا وارد عمل شده و حالت فوق العاده برقرار كند.
عطوان تصريح كرد: مبارك ملت مصر را خوار وذليل كرد و كشورش را به حاشيه راند و به حاكميت آن ضربه زد و به چهره آن خدشه وارد كرد و آن را دنباله روي قدرت‌ها و منافع منطقه‌اي و خارجي كرد و حكومت و مديريت كشور را به فرزندي بي‌فكر و گروهي از فرصت طلباني داد كه چيزي جز سرقت عرق جبين فقرا و محرومان نداشتند، اگر مبارك آنطور كه برخي از طرفدارانش در برخي رسانه‌ها مي‌گويند حكومتي منطقي داشت، ميليون‌ها مصري براي سرنگوني وي و قصاص هم‌دستان فاسدش به خيابانها نمي‌آمدند.
سردبیر القدس العربی نوشت: مصر با خطرات بزرگي اين روزها روبرو است كه بارزترين آن خطر طائفه‌اي است كه قدرت‌هاي داخلي و خارجي زيادي در آن مي‌دمند؛ قدرت‌هايي كه خواهان شعله‌ور كردن فتنه‌اي طائفه‌اي در مصر همانند آنچه در عراق روي داد و در سوريه درحال روي دادن است، هستند كه چه بسا اين امر مصر را به يك كشور شكست خورده با دولتي ضعيف تبديل مي كند.
وي افزود: سه كشور تاريخ جهان عرب را براي هزاران سال ترسيم كردند كه شامل عراق، مصر و سوريه است، دو كشور ويران شده‌اند و برخي چشم انتظار ويراني سومين كشور هستند و نشانه‌هاي زيادي در اين زمينه وجود دارد.
اين نويسنده عرب نوشت: اميدواريم كه مخالفان و حكومت در مصر به سطح كافي از هوشياري و آگاهي برسند كه بتوانند جنبه‌هاي نقشه ترسيم شده براي كشورشان را درك كنند تا به لبه پرتگاهي وارد نشود كه خروج از آن چه بسا دشوار خواهد بود.
عطوان در پایان این یادداشت خود با بیان اینکه حكومت در مصر ضعيف‌تر از آن است كه مخالفان را درهم شكند و قويتر از آن است كه شكست بخورد و قدرت را از دست بدهد و اين بدان معناست كه نياز است تا دوطرف تامل كنند، نوشت: اميدواريم كه لبخند مبارك در هفته ديگر در دادگاه بيشتر از لبخند اخيرش نباشد و همچنين اميد داريم كه بيشترين شمار خانواده‌هاي شهدا حضور داشته باشند و بيشتر حكومت اين مرد ديكتاتور فاسد را متذكر شويم.

پربیننده ترین خبرها