قطر، تونسی ها را نمک‌گیر می‌کند

قطر، تونسی ها را نمک‌گیر می‌کند
پنج‌شنبه 29 فروردين 1392 - 13:39

العالم - مقام های قطر با ترفند فشار سیاسی و پیشنهاد مالی به دنبال راضی کردن تونسی ها برای تحویل سفارت سوریه به مخالفان حکومت بشار اسد هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم یک ديپلمات عرب مقيم تونس ضمن فاش کردن بخشی از تلاش های قطر برای ناگزیر کردن مسئولان تونسی به تصمیم گیری برای سپردن سفارت سوریه در تونس به مخالفان اسد گفت : اعمال فشارهاي قطر بر تونس به مرحله بسيار پيشرفته رسيده است و مسئولان تونسي خواستار فرصت بيشتري براي بررسي اين موضوع و تعيين وقت مناسب براي آن شده اند.

وي درعين حال افزود كه خالد بن محمد العطيه وزير مشاور در امور خارجه قطر هفدهم ماه آينده به تونس سفر مي كند تا اين موضوع را كه به نظر مي رسد در اين مرحله مهم از بحران سوريه، براي قطر اولويت دارد ، با مسئولان تونسي مطرح و بررسي كند.

اين منبع ديپلماتيك عرب همچنين بعيد ندانست كه مسئولان تونسي تحت تاثير فشارهاي قطر كه جنبه ها و اشكال متعددي از جمله سياسي و مالي پيدا كرده است ، قرار گيرند. جنبه هاي مالي اين فشارها ، تهديدهاي تلويحي قطر مبني بر توقف سرمايه گذاري هاي اين كشور در تونس است.

اين منبع خاطرنشان كرد قطر معتقد است كه تونس ، حلقه ضعيفي است كه مي توان آنرا به سمت انجام چنين اقداماتي سوق داد و اين اقدام با هدف كاستن از فشارها بر دوحه است كه از زمان اعلام تصميم خود مبني بر تحويل سفارت سوريه به ائتلاف مخالفان سوري ، با اين فشارها مواجه شده است.

قطر بيست و هشتم ماه گذشته ، سفارت سوريه در دوحه را به ائتلاف مخالفان سوري تحويل داد. اين اقدام يك روز پس از آن صورت گرفت كه ائتلاف مخالفان سوري در اتحاديه عرب ، به كرسي دست يافتند. اتحاديه عرب در نشست اخير خود كه در قطر برگزار شد ، ائتلاف مخالفان سوري را به عنوان " تنها نماينده مشروع مردم سوريه " معرفي كرد.

اين ديپلمات عرب پيش بيني كرد كه تونس در جريان سفر برنامه ريزي شده وزير مشاور در امور خارجه قطر به تونس در اواسط ماه آينده ، تصميم خود در رابطه با تحويل سفارت سوريه در تونس به ائتلاف مخالفان سوري را اعلام كند.

اين درحالي است كه " حسام عباس " از مسئولان بخش اطلاع رساني وابسته به وزارت امور خارجه تونس ، سفر رسمي و برنامه ريزي شده وزير مشاور قطري در امور خارجه به تونس را در مدت اعلام شده رد كرد.

به دنبال انتشار چنين اخباري، بخش اطلاع رساني وابسته به وزارت امور خارجه تونس اعلام كرد كه هيچ يك از مسئولان قطري در ماه آينده به تونس سفر نخواهد كرد.

اين مركز درعين حال از ارائه توضيح درباره اطلاعات منتشر شده مبني براينكه تونس درحال آماده شدن براي تحويل سفارت سوريه به ائتلاف مخالفان سوري است ، خودداري كرد و گفت اين اطلاعات را تاييد يا تكذيب نمي كنم و خيلي ساده مي گويم كه دراين زمينه اطلاعاتي نداريم .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها