فرمول سركوب انقلابیون؛

بازداشت 5 تظاهرکننده بحرینی به اتهام "تروریسم"

بازداشت 5 تظاهرکننده بحرینی به اتهام
پنج‌شنبه 29 فروردين 1392 - 21:34

در جريان درگيري هاي ميان انقلابيون معترض و نيروهاي پليس پيش از آغاز مسابقات بين المللي"فرمول يك" درمناطق مختلف بحرين رخ داد، وزارت كشور بحرين تعدادي از تظاهر كنندگان را به اتهام "تروريسم" بازداشت كرد.

به گزارش روز پنجشنبه پايگاه خبري شبكه العالم، تشديد سركوبگري آل خليفه در حالي است كه اعتراضات در روزهاي اخير به شكل چشم گيري گسترش يافته وتصاوير ارسالي از داخل بحرين نشان مي دهد گروههايي از معترضان اقدام به آتش زدن تاير خودروها و بستن راه ها كرده اند.


گروهي از انقلابيون تعدادي از راه هاي اصلي از جمله پل منتهي به جزيره ستره در شرق بحرين و پل منتهي به المحرق در شمال اين كشور را با استفاده از لاستيك هاي خودرو مسدود كرده اند.


هزاران شهروند معترض بحريني هم زمان با ميزباني مسابقات فرمول يك، همه روزه بدون كوچك ترين درگيري با نيروهاي پليس براي مطالبه تغييرات دموكراتيك به خيابان ها آمدند و با سردادن شعار "مسابقه شما جنايت است" و "فرمول خون را برگزار نكنيد" اقدام به مسدود كردن راه ها نمودند. نيروهاي پليس نيز با پرتاب  گاز سمي و گاز اشك آور به سوي تظاهر كنندگان با آنها درگير شدند.


ائتلاف جوانان 14 فوريه مسووليت حوادثي را كه از صبح روز پنجشنبه رخ داد به عهده گرفت و در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت: مردم با اراده فولادي به خيابان ها مي آيند و جلوه هايي از نقش آفريني خود را در "اولين مرحله نمايش آتشفشانهاي سوزان" (نامي كه اين مجموعه براي فعاليت هاي ميداني كنوني خويش برگزيده) به نمايش مي گذارند.


در همين حال وزارت كشور در بيانيه شامگاه چهارشنبه خود اعلام كرد اداره كل امور جنايي 5 تن از معترضان را به اتهام ارتكاب تروريسم و اعمال جنايت كارانه در مناطق مختلف بحرين بازداشت كرده است.
اين بيانيه مي افزايد: نيروهاي پليس در كمتر از 48 ساعت شخصي را كه متهم به آتش زدن و منفجر كردن يك خودرو در روز يكشنبه گذشته در نزديكي بندر المالي بود، بازداشت كرد.


از سوي ديگر سازمان ديده بان حقوق بشر در بيانيه جديد خود از مسوولان برگزاري مسابقات فرمول يك به دليل عدم توجه به "نقض حقوق بشر در بحرين" به شدت انتقاد كرد.
اين بيانيه خاطرنشان مي كند هيات هاي بين المللي كه مسوول برگزاري مسابقات فرمول يك دربحرين هستند هيچ اقدامي در جهت جلوگيري از تجاوز به حقوق شهروندان كه ارتباط مستقيم با مسابقات دارد، انجام ندادند.


بيانيه ديده بان حقوق بشر به طور خاص به ماجراي كشتن يك تظاهر كننده در خلال مسابقات جايزه بزرگ 2012 از سوي نيروهاي امنيتي و نيز تشديد سركوب مردم در روزهاي قبل از برگزاري مسابقات 2013 اشاره كرد.


سازمان ديده بان حقوق بشر تاكيد مي كند كه نيروهاي امنيتي در طول هفته هاي گذشته به منازلي كه در جوار ميدان مسابقه قرار دارند، يورش برده و تعدادي از مخالفان را بازداشت و زنداني كرده اند.


خانم ساره لي ويتسون، مدير اجرايي بخش خاورميانه در سازمان ديده بان حقوق بشر در اين بيانيه اظهار داشت: ظاهرا برگزار كنندگان مسابقه ترجيح مي دهند مانند كبك سرهايشان را زير برف كنند تا جناياتي را كه براي به خطر نيفتادن مسابقاتشان انجام مي گيرد، ناديده بگيرند.
 

همچنين گروهي از نمايندگان پارلمان انگليس روز يكشنبه (27 فروردين ماه 1392) و پس از ناآرامي هاي روزهاي اخير در بحرين، خواستار لغو مسابقه روز يكشنبه (اول ارديبهشت ماه 1392) فرمول يك در اين كشور شدند.

 

تظاهرات گروه‌هاي مخالف خاندان سلطنتي حاكم بر بحرين، همزمان با برگزاري مسابقات فرمول يك و از جمعه هفته گذشته آغاز شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها