بررسی رابطه القاعده و اخوان المسلمین در امارات

بررسی رابطه القاعده و اخوان المسلمین در امارات
جمعه 30 فروردين 1392 - 19:48

العالم - در حالی که القاعده و دیگر گروه های افراط گرا تاکنون حملاتی در امارات متحده عربی نداشتند اما به نظر این کشور به بستر مناسبی برای فعالیت های القاعده تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مسئولان اماراتی از متلاشی کردن یک گروه تروریستی هفت نفره وابسته به القاعده خبر داده و اعلام کردند که این گروه خود را برای اجرای حملاتی در این کشور آماده می کرد.

بازداشت این افراد در حالی صورت می گیرد که اعضای یک گروه غیرقانونی وابسته به اخوان المسلمین نیز به اتهام تلاش برای براندازی نظام حاکم در امارات محاکمه می شوند؛ امارات مدعی مخالفت دخالت دین در سیاست است. 

به نوشته روزنامه العرب چاپ لندن؛ ناظران سیاسی معتقدند که گروه های اسلامی مختلف برای نیل به اهداف سیاسی خاص خود در امارات روش "توسل به خشونت و تروریسم" را درپیش گرفته اند.

یکی از این ناظران سیاسی می گوید: امارات یکی از معدود کشورهای «میانه روی» عرب است که به صحنه فعالیت گروه های اسلامگرای افراطی تبدیل شده است؛ در منطقه کشورهایی از این گروه های افراطی برای تحقق اهداف عقیدتی وسیاسی خاص خود استفاده می کنند یا از آنها برای اجرای توطئه های خارجی حمایت می کنند.

این اظهارات در حالی بیان می شود که تاکنون القاعده یا دیگر گروه های افراطی حملاتی را در امارات اجرا نکرده اند.

خبرگزاری امارات اعلام کرد که اعضای این گروه هفت نفره اتباع کشورهای عربی مختلف هستند، این افراد به عضو پذیری برای القاعده فعالیت داشتند و اموالی را برای مسئولان القاعده می فرستادند، همچنین تلاش می کردند که دامنه فعالیت خود را به دیگر کشورهای منطقه گسترش دهند.

برخی کارشناسان سیاسی معتقدند که گروه های افراطی امارات را کشور بسیار مناسبی از لحاظ تأمین منابع مالی و برقراری ارتباطات می دانند.

مسئولان امارات دسامبر 2012 نیز از متلاشی کردن یک گروه افراطی خبر داده و اعلام کردند که اعضای این گروه اتباع امارات و عربستان هستند و می خواستند حملاتی را در این دو کشور اجرا کنند؛ ضاحی خلفان فرمانده پلیس دبی در ژانویه 2013 اعلام کرد که برخی اعضای این گروه وابسته به القاعده هستند.
هم اکنون 94 عضو یک گروه وابسته به اخوان المسلمین در امارات به اتهام تلاش برای براندازی نظام حاکم در این کشور محاکمه می شوند.

خلفان ماه میلادی کنونی اعلام کرد که اخوان المسلمین مصر علیه کشورش توطئه می کند و افزود: هدف اخوان المسلمین به دست گرفتن قدرت در همه کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

از سوی دیگر عبدالخالق عبدالله کارشناس سیاسی اماراتی معتقد است که همه کشورهای حاشیه خلیج فارس با خطر القاعده مواجه هستند.

سازمان القاعده در شبه جزیره عربستان که شامل دو شاخه یمن و عربستان است، سال 2010 مسئولیت ارسال دو بسته انفجاری به آمریکا را به عهده گرفت؛ این دو بسته انفجاری در انگلیس و دبی کشف و ضبط شد.

در حالی اماراتی ها تلاش دارند که کشور خود را در خط مقدم مبارزه با القاعده و اخوان المسلمین قلمداد کنند که رفتار آنها در سوریه مساله را بسیار متفاوت تر کرده است، به گونه ای که سران این امیرنشین کمک های بسیاری را به شورشیان مسلح سوری که بیشتر آنها از اعضای القاعده هستند کرده و دولت مخالفان را که در حقیقت در کنترل جریان اخوانی است، به رسمیت شناخته است.

پربیننده ترین خبرها