دلیل برکناری معاون وزیر دفاع عربستان

دلیل برکناری معاون وزیر دفاع عربستان
يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 - 11:27

به عقیده ناظران اقدام پادشاه عربستان در برکناری معاون وزیر دفاع با اختلافات درباره ولیعهدی یا جانشینی پادشاه ارتباط دارد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) دیروز اعلام کرد که "عبدالله بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود" پادشاه این کشور شاهزاده "خالد بن سلطان" پسر بزرگ ولیعهد اسبق یعنی "سلطان بن عبدالعزیز" را از معاونت وزیر دفاع برکنار و شاهزاده "فهد بن عبدالله بن محمد بن عبدالرحمن آل سعود" را به جای او منصوب کرد.
"فهد بن عبدالله بن محمد بن عبدالرحمن آل سعود" نوه برادر "عبدالعزیز" مؤسس دولت نوین سعودی در قرن بیستم و برادر ناتنی "فهد بن عبدالعزیز" می باشد که در حال حاضر ریاست سازمان هواپیمایی عربستان را به عهده دارد.
معمولا در بیانیه های عزل شاهزادگان که از سوی دیوان پادشاهی عربستان اعلام می شود، این عبارت به چشم می خورد :"برکناری براساس درخواست مسئول مذکور بوده است". اما نبود چنین عبارتی در بیانیه برکناری خالد بن سلطان باعث شده است تا ناظران دلیل این برکناری را اختلافات وی و عمویش امیر سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد و وزیر دفاع کنونی بدانند.
به گفته این ناظران، احتمالا امیر خالد امیدوار بوده است پس از مرگ پدرش سلطان ولیعد و وزیر دفاع اسبق عربستان، به پست وزارت دفاع دست یابد و وی نتوانسته است خود را با شرایط جدید و عدم دستیابی به این پست پس از معرفی عمویش امیر سلمان به عنوان ولیعهد وفق دهد. این در حالی است که انتظار می رفت سلمان از پست وزارت دفاع استعفا دهد. اما استعفا نکردن وی از این سمت باعث سرخوردگی خالد شد.
علاوه بر این، در بیانیه برکناری آمده است، این امر براساس پیشنهاد ولیعهد عربستان بوده است که عبارت مذکور احتمال وجود اختلافات شدید میان خالد و سلمان بن عبدالعزیز را تقویت می نماید و به نظر می رسد برکناری خالد به پیشنهاد سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد و وزیر دفاع عربستان انجام شده است.
به گفته کارشناسان مسائل عربستان، معرفی محمد بن نایف به عنوان وزیر کشور پس از مرگ پدرش نایف بن عبدالعزیز و معرفی منصور بن متعب بن عبدالعزیز به عنوان وزیر امور شهرداری ها و دهداری ها پس از مرگ پدرش، باعث ایجاد توقع رسیدن خالد بن سلطان به پست وزارت کشور پس از درگذشت پدرش گردید؛ به ویژه اینکه  خالد در جنگ عربستان با حوثی ها و قراردادهای خرید سلاح نقش مهمی داشته است.
عده ای نیز بر این باورند که عبدالله پادشاه عربستان، با این اقدام در پی دادن پاداش به فهد بن عبدالله در مقابل موفقیت هایی است که در وزارت هواپیمایی عربستان در زمینه نوسازی ناوگان هوایی و بهبود جایگاه هواپیمایی این کشور در جهان به دست آورده است.
از آنجا که دلیل برکناری مقامات عربستانی از سوی دیوان پادشاهی اعلام نمی شود، گمانه زنی های فراوانی درباره حکم برکناری ناگهانی معاون وزیر دفاع آن کشور ارائه خواهد شد. با این تفاوت که در دوره اخیر و به دنبال مواضع صریح شماری از اعضای خاندان آل سعود یا عزل و نصب های اخیر، اختلافات درباره ولیعهدی یا جانشینی پادشاه علنی شده است.

پربیننده ترین خبرها