پشت پرده برکناری معاون وزیر دفاع عربستان

پشت پرده برکناری معاون وزیر دفاع عربستان
يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 - 21:40

فعال عربستانی که در سالهای اخیر با نام مستعار "مجتهد" خبرهای بسیاری را از مسائل پرده خاندان حاکم در این کشور منتشر کرده است، دلیل برکناری وزیر دفاع عربستان را فاش کرد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، پس از مطرح شدن گمانه زنی‌های مختلف در رسانه‌ها درباره دلیل تصمیم ناگهانی پادشاه عربستان برای برکناری "خالد بن سلطان" معاون وزیر دفاع،  "مجتهد" سرانجام با افشای دلیل این مسأله از اختلافات داخلی و رقابت سخت شاهزادگان خبر داد.
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) دیروز اعلام کرد که "عبدالله بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود" پادشاه این کشور شاهزاده "خالد بن سلطان" پسر بزرگ ولیعهد اسبق یعنی "سلطان بن عبدالعزیز" را از معاونت وزیر دفاع برکنار و شاهزاده "فهد بن عبدالله بن محمد بن عبدالرحمن آل سعود" را به جای او منصوب کرد.
مجتهد در اظهاراتش که مانند همیشه از طریق "تویتر"  منتشر شده، گفت: اختیارات "خالد بن سلطان" پس از تعیین "سلمان" به عنوان وزیر دفاع کاهش یافت و "محمد بن سلمان" توانست خالد بن سلطان را به تدریج به حاشیه براند .. ولی پس از مرگ نایف و تعیین سلمان به عنوان ولیعهد، به حاشیه راندن‌ها به بالاترین حد خود رسید و تقریبا همه اختیارات خالد بن سلطان در عزل و نصب، بستن قرارداد و تحرکات نظامی سلب شد.
وی افزود: محمد بن سلمان توانست از پدرش فرمانی را دریافت کند که بر اساس آن طرفهای مرتبط با وزارتخانه (دفاع) همه مسائل دفاعی را با تأیید وزیر دفاع انجام دهند و او در تصمیم گیریها مختار باشد؛ نتیجه این شد که پرونده‌ها از زیر نظر "علی محمد بن سلمان" گذشت (و نه علی سلمان به دلیل آلزایمر) و "محمد" دیگر نتوانست حتی برای تعارف با ارایه پرونده‌ها به "خالد"  مخالفت کند.
مجتهد که به دلیل موثق بودن اطلاعاتش برخی کارشناسان او را از اعضای خاندان حاکم در عربستان و یا نزدیکان به دربار می دانند، خاطرنشان کرد: محمد بن نایف و متعب بن عبدالله از این تنگنا مطلع بودند و می دانستند که این امر موجب دور کردن خالد از رقابت می شود بنابراین آنها استعفا یا برکناری او را پیش بینی می‌کردند؛ ولی پادشاه تنها مانع در برکناری خالد بود، البته نه فقط به این خاطر که پادشاه از او حمایت می کرد؛ بلکه پادشاه نمی‌خواست توازن شکننده خانواده را متزلزل کند بنابراین باید دلیلی جدید برای قانع کردن پادشاه ارائه می شد.
مجتهد افزود: پادشاه دل پری از خالد داشت زیرا آمریکایی‌ها او را به دلیل عملکرد خالد در اداره جنگ حوثی‌ها توبیخ کرده بودند؛ ولی پدرش در آن زمان زنده بود، برای همین جرأت برکناری او را نداشت؛ از سوی دیگر جنگ قبل از مرگ سلطان تمام شد به همین دلیل این موضوع نیز به فراموشی سپرده شد؛ سرقتها نیز دلیل برکناری او نبود زیرا همه حتی پادشاه و سلمان و فرزندانشان دزد هستند؛ بنابراین باید دلیل دیگری وجود داشته باشد.
مجتهد اظهار داشت: چند هفته قبل خالد کاری کرد که به منزله هدیه ای ارزشمند برای "محمد بن سلمان" بود؛ و محمد توانست با همین دست آویز، با استفاده از نام پدرش و هماهنگی با متعب و محمد بن نایف، پادشاه را قانع کند. 
مجتهد گفت: خالد بن سلطان محاصره شده بود بنابراین تلاش کرد از روابط بین المللی خود برای خروج از این محاصره و بستن قراردادهایی مستقیم بدون مراجعه به وزیر استفاده کند .. همین مسأله او را به تله انداخت .. او از سفر به چین استفاده کرده و با چینی ها درباره نوسازی سامانه موشکی "کرم ابریشم" بدون هماهنگی با پادشاه تفاهم کرد.
مجتهد فاش کرد: اعتراض شدید آمریکایی‌ها به سلمان (محمد بن سلمان) موجب افشای تفاهم خالد با چینی ها شد؛ محمد بن سلمان نیز این فرصت را غنیمت شمرد تا پادشاه را علیه او تحریک کند؛ به همین دلیل در نامه برکناری آمده بود که "بنا به درخواست وزیر دفاع" و جمله همیشگی در این نامه نوشته نشده بود . محمد بن سلمان پشت این درخواست است ولی این درخواست با نام سلمان به پادشاه رسید.
مجتهد گفت: بار دیگر متعب بن عبدالله و محمد بن نایف از این تصمیم استقبال کردند، زیرا این امر تعداد رقبا را کم کرد و محمد بن سلمان در این مسأله از خباثت خود و حمایت مستقیم متعب استفاده کرد.
مجتهد ادامه داد: درباره ویژگی و شخصیت معاون جدید که در زمینه سرقت از خالد کم و کاست ندارد صحبت خواهیم کرد؛ ولی سئوال مهم اینجا است که چرا این پست از دسترس فرزندان و نوادگان عبدالعزیز خارج شد؟  ..  دلیل این است که همه طرفها (متعب بن عبدالله و محمد بن سلمان و محمد بن نایف) نمی خواهند پادشاه در این پست برای آنها رقیبی بیاورد. اما اینکه چرا معاون جدید قبلا از فرماندهی نیروی دریایی برکنار شده، و چرا فرانسوی ها او را آقای 10 درصد می نامند و خطرناکترین سرقتهای او چیست، فردا به این مسأله پاسخ خواهم داد.  البته در پایان اشاره می کنم، اینکه پدرش فرزند حصه السدیری بوده در امر تعیین او دخالتی نداشته است.

پربیننده ترین خبرها