شکست در نشست استانبول،

ائتلاف ضد سوري در سراشيي سقوط قرار گرفت

ائتلاف ضد سوري در سراشيي سقوط قرار گرفت
يکشنبه 1 ارديبهشت 1392 - 21:47

دمشق(العالم)- معاون وزير اطلاع رساني سوريه گفت: كاهش تعداد كشورهاي شركت كننده در كنفرانس استانبول به 10 كشور نشانه آغاز فروپاشي ائتلاف ضد سوري تشكيل شده از سوي غرب و برخی كشورهاي عربی حوزه خليج فارس و تركيه است.

"خلف المفتاح" روز يكشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: دلايل شكست اين ائتلاف آن است كه از ابتدا طبق اصول اشتباه ايجاد شد لذا چنين ائتلافي نمي تواند استمرار داشته باشد. 
المفتاح ادامه داد: راه حل بحران سوريه گفت وگوي سياسي است، لذا با توجه به اوضاع كشور در سطوح نظامي، سياسي و اجتماعي، روند امور به سوي حل سياسي و گفت وگو در حال حركت است.
معاون وزير اطلاع رساني سوريه خاطر نشان كرد: در آينده شاهد تحولات استراتژيك در سوريه، پيروزي محور مقاومت و ملت سوريه و شكست توطئه گران خواهيم بود. 
به گفته اين شخصيت سوري، خشونت به كشورهاي اطراف سرايت خواهد كرد چون كشورهاي منطقه از نظر منطقه اي با يكديگر مرتبط هستند كه مركزيت اين منطقه، سوريه مي باشد.
وي يادآور شد: اگر سوريه ضربه ببيند، ساز و كار امنيتي منطقه نيز خسارات سنگيني متحمل خواهد شد، اين مساله باعث تهديد صلح جهاني و همچنين تهديد موجوديت رژيم صهيونيستي مي شود لذا آمريكا به خاطر نگراني از آينده اين رژيم و همپيمانانش نمي خواهد چنين مساله اي به وقوع بپيوندند.    

المفتاح درباره دعوت آمريكا به توقف منازعه و همزمان، افزايش حمايت از مخالفان گفت: واشنگتن مي خواهد از يك سو با استفاده از همپيمانان منطقه اي از گروههاي مسلح حمايت كند و از سوي ديگر وانمود كند كه خواهان حل سياسي بحران است لذا مي توان دريافت كشورهاي مزبور مانند قطر يا تركيه آلت دست آمريكا هستند.     
وي خاطرنشان کرد: آمريكا هر قدر شكست بخورد مي كوشد با وضع جديد همسو شده و آبرويش را حفظ كند، به ويژه پس از آنكه در اجراي طرح خود در خصوص انهدام سوريه و نابودسازي مقاومت شكست خورد امري كه نشان دهنده تغيير كفه منازعه به سود حكومت و ملت سوريه است.

نشست مخالفان مسلح حكومت سوريه با عنوان "نشست دوستان سوريه" با مشاركت تنها 10 كشور روز شنبه (31 فروردين ماه 1392)  در استانبول برگزار شد و بر خلاف انتظار گروه هاي مسلح مخالف سوري، توافقي بر سر ارسال تسليحات به مخالفان بشار اسد حاصل نشد.

درحالی که هنوز یک روز از این نشست نگذشته است؛ "معاذ الخطیب" رئیس گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوریه بار دیگر استعفای خود را اعلام کرد.

الخطیب اعلام کرد که از ریاست گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوریه کناره گیری می‌کند.

الخطیب چهارم فروردین نیز با اعلام استعفای خود تأکید کرده بود که دلیل استعفایش از ریاست ائتلاف مخالفان، "رسیدن مسائل به خطوط قرمز" است، و برای داشتن آزادی عمل استعفا کرده.

الخطیب در آن زمان اذعان کرده بود، بسیاری از طرفهای بین المللی و منطقه ای تلاش کردند سوریه را به طرف خود بکشانند و این طرفها از کسانی حمایت می کنند که سر خدمت فرود آورده اند، ولی کسی که با آنها مخالفت کند گرسنه می ماند و محاصره می شود.

وی با این حال به دلیل مخالفت اعضای ائتلاف مخالفان با استعفایش، پس از مدتی در نشست سران عرب در دوحه شرکت و کرسی سوریه را با مجوز غیرقانونی سران عرب در این اتحادیه اشغال کرد. سران اتحادیه عرب پرچم سوریه را هم در این اجلاس تغییر دادند.

 

Fz-21-11:48 

پربیننده ترین خبرها