عربستان به نفت یمن چشم طمع دارد

عربستان به نفت یمن چشم طمع دارد
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 22:52

صنعا، العالم - "عبدالکریم جذبان" نماینده مجلس یمن نسبت به طمع ورزی عربستان به منابع نفت کشورش هشدار داد.

جذبان روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم، گفت: انتشار خبر وجود یک منبع عظیم نفتی در منطقه الجوف در مرز عربستان - یمن احتمالا عامل اصلی حرکت رژیم آل سعود به سوی مرزهای یمن است.

این نماینده یمنی افزود: به رغم آنکه این خبر مدتهاست منتشر شده اما اینکه چرا اکنون عربستان در این زمینه اقدام نموده به این علت است که از تحولات سیاسی یمن که به تشکیل دولت ملی به عنوان حافظ منابع کشور و استفاده از آن برای خدمت به ملت یمن انجامیده و می تواند باعث تبدیل یمن به یک کشور قدرتمند تاثیرگذار شود، نگران است و چنین امری را نمی خواهد.

 

جذبان همچنین درخصوص احداث دیوار حایل از سوی رژیم عربستان در مرز میان دو کشور سعودی و یمن، اظهار داشت: دیوار حائل میان عربستان و یمن نقض توافقنامه طائف در سال 1932 و توافقنامه جده در سال 2000 میلادی است.  
وی افزود: این دو توافقنامه تاکید دارد که مساحتی به عرض 40 کیلومتر از اراضی دو کشور برای دامداری و کشاورزی آزاد گذاشته شود اما عربستان با آغاز احداث دیوار حائل در مرزهای یمن که شامل 20 کیلومتر از خاک یمن است، دو توافقنامه را نقض کرد.   


وی درباره پاسخ یمن به اقدام عربستان ادامه داد: احتمال نمی رود که دولت یمن با این اقدام عربستان مخالفت کند چون تحت قیمومیت آمریکا و طرح شورای همکاری خلیج فارس قرار دارد و تمام برگ های برنده اش را به عربستان تقدیم کرده است.
 نماینده مجلس یمن یادآور شد: عربستان از اوضاع بد اقتصادی، امنیتی و سیاسی یمن به نفع خود سوء استفاده می کند، لذا قبایل یمن می کوشند طرح عربستان را متوقف و از سرزمین خود دفاع کنند، به همین دلیل احتمال درگیری قبایل و نه دولت یمن با عربستان وجود دارد.


جذبان تصریح کرد: علاوه بر آن، وزارت کارعربستان اقدام به اخراج هزاران یمنی از آن کشور نموده در حالی که توافقنامه اول بر مساوات میان مهاجرین یمنی با شهروندان سعودی تاکید دارد.   

Ma.16:42.22

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها