المرزوقی و انقلابی که به قطر فروخته شد

المرزوقی و انقلابی که به قطر فروخته شد
سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 11:28

بحث و جدل بين تونسي‌ها و رهبران حاكم آن درباره كشور قطر افزايش يافته است. بعد از اينكه المرزوقي تهديد كرد با تعرض كنندگان به قطر برخورد خواهد شد و الغنوشي نيز با انتشار بيانيه‌اي از ويژگي‌هاي كشور قطر و نقش آن در انقلاب تونس سخن گفت، نوبت وزارت امور خارجه تونس رسيد كه به نوبه خود بيانيه‌اي را منتشر كرده و حمله تبليغاتي مغرضانه عليه قطر را محكوم كند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه العرب چاپ لندن، وزير امور خارجه تونس در بيانيه‌اي بر مخالفت كامل خود با هر چيزي كه باعث بر هم خوردن روابط موجود بين تونس و قطر شود، تاكيد كرد؛ روابطي كه به گفته اين وزير بر مبناي اصل برادري و احترام دوجانبه به حاكميت ملي و تامين منافع مشترك دو كشور استوار است.
وزارت خارجه تونس در بيانيه خود از قطر و ملت آن به خاطر حمايت از انقلاب تونس و حمايت اقتصادي از تونس از طريق شمار مهمي از طرح هاي سرمايه گذاري و اجتماعي تشكر و تقدير كرد؛ طرح هايي كه به گفته اين وزارتخانه مي تواند عامل توسعه و بهبود اقتصاد ملي تونس شود.
ناظران معتقدند كه علل اين اقدام نظام تونس به نامه اي برمي گردد كه سفير قطر در تونس در روز جمعه 12 آوريل از طرف خالد العطيه وزير خارجه كشورش به وزير خارجه تونس تسليم كرد.
هر چند كه خبرگزاري دولتي قطر اعلام كرد كه اين نامه درباره روابط دوجانبه دو كشور برادر بوده است اما برخي منابع ويژه گفتند كه اين نامه حاوي اعتراض شديد اللحن قطر به دولت تونس درخصوص آنچه دوحه آن را حمله تبليغاتي سازمان يافته عليه خود دانسته است، مي‌باشد.
جنبش اسلامي النهضه حاكم در تونس نيز به نوبه خود از آنچه آن را حمله تبليغاتي هدفمند در تونس عليه كشور قطر و مسئولان آن خواند، انتقاد كرد.
در بيانيه اين جنبش به امضاي راشد الغنوشي رئيس آن آمده است: كشور برادر قطر و مسئولان آن در معرض حمله تبليغاتي برنامه ريزي شده‌اي قرار دارند كه برخي از جريان‌هاي سياسي و تبليغاتي وارد اين حمله شده‌اند و همه اصول اخلاقي در نقد يك كشور برادر را زير پا گذاشته‌اند؛ كشوري كه در كمك به تونس انقلابي و ملت آن قبل و بعد از انقلاب ترديدي به خود راه نداده است.
اين بيانيه افزود: اين حمله تبليغاتي همانطور كه به قطر خدشه وارد مي كند به تونس نيز خدشه وارد مي‌كند و مي خواهد انقلاب تونس را از يكي از بزرگترين حاميان خود، جدا كند.!
اين بيانيه همچنين به نقش قاطع شبكه الجزيره قطر در موفقيت انقلاب و رهايي تونسي‌ها از ديكتاتور مخلوع خود اشاره كرد.
در ادامه بیانیه الغنوشی آمده است: رابطه بين دو كشور برادر قوي‌تر از آن است كه از اين‌گونه حملات تبليغاتي تاثير بپذيرد و انقلاب تونس به مسير خود تا تحقق اهدافش با كمك هميشگي همه دوستانش ادامه مي دهد.
منصيف المرزوقي رئيس جمهور تونس نیز اويل ماه جاري گفت: تونسي‌هايي كه به كشور برادر قطر لعنت و اهانت مي‌كنند بايد پيش از آنكه نزد قانون مسئول باشد نزد وجدان‌هاي خود مسئول باشند.
اين گفته باعث شد كه روز بعد تونسي‌ها المرزوقي را به چالش كشيده و "فراخوان تعرض به قطر" را آغاز كنند كه در آن به رئيس جمهور تونس و حمد بن خليفه اهانت و لعنت كنند.
اصحاب رسانه در تونس مي‌گويند واضح است كه مسئولان قطري از تبعات اين اظهارات المرزوقي ناراحت شدند و چه بسا از واكنش‌هاي غيرقابل پيش‌بيني نسبت به آن در شبكه‌هاي اجتماعي در اينترنت شوكه شدند.
همچنين المرزوقي خود را در موقعيتي يافت كه خواهان آن نبود؛ بويژه كه برخي از ناظران و سياستمداران و اصحاب رسانه چه بسا وي را قرباني اظهارات حساب نشده و شتاب زده‌اش دانستند.
نزديكان نظام حاكم در تونس براي مقابله با تداوم اعتراضات و موضعگيري‌ها عليه اظهارات و مواضع دولت تونس در قبال قطر، برنامه گل افشاني سفارت قطر را در دستور كار قرار دادند اما همزمان فعالان تونسي براي بيان خشم و نارضايتي خود از اين  سخنان فراخوان "تعرض به قطر و بندگان آن در تونس" را در شبكه‌هاي اجتماعي به راه انداختند.
در بيانيه منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي آمده است: ما آزادگان تونس را به حضور گسترده براي پرتاب كفش و .. به سفارت قطر همزمان با تجمع در مصر دعوت مي‌كنيم تا قطر و بندگانش به اندازه دهن خود حرف بزنند.
همزمان نيز شماري از خوانندگان تونسي در آهنگ‌هاي خود به كشور قطر و همچنين تهديدات المنصف المرزوقي رئيس جمهور موقت تونس در اين باره حمله كرده و پاسخ دادند.
در ويدئو كليپ‌هاي منتشر شده در اينترنت نيز سياست‌هاي قطر در جهان مورد انتقاد قرار گرفته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها