تجمع در پایتخت عربستان ضد وزیر کشور

سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 16:43

شهروندان عربستانی در پایتخت این کشور با برگزاری تجمع اعتراض آمیز ضد وزیر کشور، آزادی بازداشت شدگان را خواستار شدند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شماری از شهروندان معترض در ریاض با برگزاری تجمع برکناری "محمد بن نایف" را خواستار شدند.
تجمع کنندگان در شعارهای خود بر ضرورت آزادی بازداشت شدگان سیاسی تأکید کردند.
جوانان شهر "بریده" نیز با برگزاری تجمع اعتراض آمیز همبستگی خود را با بازداشت شدگان اعلام کردند.
آنها همچنین در شعارهای خود نقض حقوق و آزادی شهروندان را محکوم کردند.

"سعد الفقیه" رئیس جریان اسلامی "الاصلاح" در عربستان امروز تأکید کرد، بازداشت مشکل همه جریانها در این کشور است و در سایه رژیم فعلی، تغییرات سیاسی و اقتصادی بعید است.

حدود دو ماه قبل در جریان تجمع گسترده خانواده‌های بازداشت شدگان مقابل ساختمان دادستانی کل "بریده" نیروهای امنیتی سعودی 300 نفر از شهروندان را بازداشت کردند. شمار قابل توجهی از این بازداشت شدگان زن و کودک بودند.
با گسترش اعتراض‌ها پس از مدتی مسئولان سعودی اعلام کردند که بیشتر این بازداشت شدگان آزاد شدند.
با وجود خودداری مسئولان سعودی از هرگونه اظهار نظر در خصوص زندانیان و بازداشت شدگان در این کشور و سرنوشت آنها، یک مسئول ارشد امنیتی در عربستان پس از این ماجرا اعتراف کرد حدود 2 هزار و هشتصد نفر در زندانهای عربستان در بازداشت هستند.
سرلشكر "منصور التركي" سخنگوي امنيتي وزارت كشور عربستان، در جريان سفر به شهر "بريده" بزرگترين شهر استان "القصيم" گفت: تعداد بازداشت شدگان در زندان هاي اداره آگاهي 2772 نفر است كه از بين آنها 2221 نفر عربستاني و 551 نفر ديگر از 41 كشور عربي و غير عربي هستند.
با این حال هیأت حقوق بشر دولتي عربستان در پاييز سال 2011 ميلادي از وجود 4400 فرد بازداشت شده در زندانهاي اداره آگاهي خبر داد بود.
اين درحالي است كه نهادهاي مدافع حقوق بشر به وجود دست كم 30 هزار فرد بازداشت شده در زندان هاي عربستان اشاره مي كنند. اما مسئولان دولتي وجود هرگونه زنداني سياسي در زندان‌هاي عربستان را تكذيب مي كنند.

پربیننده ترین خبرها