چرا آمريكا آمار حملات طالبان را مخفي مي كند؟

چرا آمريكا آمار حملات طالبان را مخفي مي كند؟
چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392 - 11:18

به دنبال شكست آمريكا در لشكركشي به افغانستان و عدم دستیابی به اهداف خود در زمينه به اصطلاح مبارزه با تروريسم و ادعاي خشكاندن ريشه هاي آن، واشنگتن براي سرپوش گذاشتن بر اين رسوايي به مخفي كردن آمار افزايش دوبرابري حملات طالبان در افغانستان روي آورده است.

به گزارش روز چهارشنبه پايگاه خبري شبكه العالم، بر اساس داده هاي سازمان غيردولتي افغانستان ان.جي.او سيفتي آفيس طي سه ماهه نخست سال جاري نيروهاي طالبان 2 هزار و 301 عمليات و شبيخون مسلحانه انجام داده اند درحالي كه طي دوره مشابه سال گذشته تعداد اين حملات يك هزار و 581 مورد بوده است. بر اين اساس حملات طالبان حدود دو برابر و به میزان 47 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است.

طبق اين گزارش، پيش بيني مي شود كه خشونت هاي طالبان امسال هم افزايش يابد و سال 2013 پس از سال خونبار 2011، از این جهت در مكان دوم قرار گيرد.

 

آمريكا به دنبال حمله القاعده به رهبري اسامه بن لادن به نيويورك و واشنگتن در 11 سپتامبر سال 2001، به بهانه مبارزه و خشكاندن ريشه هاي تروريسم به افغانستان حمله كرد.

طبق گزارش مدافعان حقوق بشر در آستانه خروج نيروهاي خارجي از افغانستان در سال 2014 طالبان تغيير تاكتيك داده اند و كمتر به خارجيها حمله مي كنند. در عوض آنها روي حمله به نيروهاي دولتي تمركز كرده اند. علاوه براين بقيه حملاتي كه به مردم غير نظامي صورت مي گيرد به نحوي با دولت در ارتباط است.

 

براساس اين گزارش فرماندهي نيروهاي ناتو و هم مقامات رسمي افغانستان از اظهار نظر در مورد اين گزارش خودداري كرده اند و اين در حالي است كه از ابتداي سال جاري همه داده هاي مربوط به تعداد حملات  طالبان مخفي نگه داشته شده اما پيش از اين گزارشهاي مربوطه منتشر مي شد.

اما يك منبع معتبر به طور غيرمستقيم اين گزارش را تاييد كرده و گفته است تعداد تلفات در ميان نيروهاي مسلح افغانستان در اين اواخر حداقل 40 درصد افزايش داشته است.
طالبان نيز بارها تاكيد كرده است كه كشتن نيروهاي خارجي براي آنها به مراتب دشوارتر است چون اين افراد در انتظار بازگشت هر چه سريعتر به كشورهايشان عملا از رويارويي مستقيم خودداري مي كنند و ترجيح مي دهند از نيروي هوايي بهره ببرند.

 

بر اساس داده هاي سازمان غيردولتي افغانستان ان.جي.او سيفتي آفيس، طالبان از همين حالا از خروج نيروهاي خارجي استفاده كرده و فعاليتشان را در مناطقي كه كنترلشان به دست نيروهاي افغاني سپرده شده است، تشديد كرده اند. به همين دليل حملات آنها به مناطق شمالي و غربي كه پيش از اين آرام بود، كشيده شده است. ضمن اين كه مناطق جنوبي و شرقي امن تر نشده اند چون طالبان همچون گذشته حضور فعالي در آن مناطق دارند.

ياد آور مي شود كه آمار ارائه شده با اظهارات مقامات رسمي آمريكا تناقض دارد زيرا پيش از اين بارها اعلام كرده بودند كه طالبان روز به روز ضعيف تر مي شود و در سال 2014 مسئوليت اداره افغانستان به يك دولت قوي و مسوليت پذير سپرده خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها