پشت پرده موافقت مخالفان با گفت وگو با نظام سوریه

پشت پرده موافقت مخالفان با گفت وگو با نظام سوریه
چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392 - 18:18

کنفرانس دوستان سوریه در استانبول با موافقت ائتلاف مخالفان با موضوع گفت و گو با نظام سوریه در چارچوب بیانیه ژنو، به پایان رسید. کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس این موضع گیری ائتلاف مخالفان را فرصتی برای نظام بشار اسد دانستند و در یک تهدید نخ نما شده گفتند که در صورت غنیمت نشمردن این فرصت، کمک های نظامی به مخالفان را تشدید خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یک منبع دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود، برای روزنامه الاخبار لبنان روند شکل گیری این موضع تازه ائتلاف مخالفان را فاش کرد و گفت: ایده برگزاری کنفرانس استانبول، به منظور اتخاذ این تصمیم اجرایی شد.این طرح که در سوم آوریل و با حضور الاخضر ابراهیمی مطرح شد، در جلسه شورای امنیت که پشت درهای بسته برگزار شد، ارائه شد.
به گفته این منبع، این نشست که به منظور نزدیک کردن دیدگاه های مشترک پنج قدرت بزرگ در قبال بحران سوریه برگزار شد، از جلسات پیشین این کشورها مهم تر بود زیرا در این جلسه طرح ها و پیشنهاداتی برای خروج از وضعیت سکون و درجا زدن در بحران سوریه مطرح شد.
روزنامه الاخبار که از موضوعات مطرح شده در جلسه محرمانه شورای امنیت باخبر شده است، می نویسد: این جلسه پاسخ های مهمی به سئوالاتی اساسی می دهد که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: سرنوشت ماموریت الاخضر ابراهیمی چه می شود؟ علت اعلام آمادگی ائتلاف مخالفان برای گفت و گو با نظام سوری چیست؟
در این میان، پیشنهاداتی از سوی فرانسه، انگلیس، آمریکا و روسیه ارائه شد که قابل ملاحظه است.

سرنوشت الاخضر ابراهیمی
همه نمایندگان پنج کشور بزرگ شرکت کننده در جلسه محرمانه شورای امنیت، بر ضرورت ادامه ماموریت الاخضر ابراهیمی و مخالفت با استعفای او اتفاق نظر داشتند اما وی از واکنش نشان دادن به این درخواست خودداری کرد و ترجیح داد که نخست طرح کشورهای شرکت کننده را بشنود و پس از شنیدن طرح های مختلف، بدون این که پاسخی مستقیم به درخواست شورای امنیت برای ادامه ماموریتش بدهد، گفت: "در حال حاضر من از شورای امنیت می خواهم به مسئولیت های خود عمل کند و قطعنامه ای در برگیرنده برای اجرای بیانیه ژنو صادر کند."
به گفته این منبع دیپلماتیک، این سخن ابراهیمی به مثابه شرطی برای ادامه کارش در نظر گرفته شد. این منبع اذعان کرد که این جلسه با سایر جلساتی که درباره بحران سوریه برگزار می شد، فرقی اساسی و محوری داشت و آن، این که قدرت های بزرگ برای حل بحران سوریه، از باب براندازی نظام سوری وارد نشدند و از رویکرد آمریکا پیروی کردند که بر پایه دعوت به حل بحران از راه سیاسی و از طریق گفت و گو میان نظام سوری و مخالفان استوار است. نکته قابل توجه دیگر این بود که آمریکا تصمیم گرفته است روابط خود با مخالفان سوری را به اداره گفت و گوی مخالفان با نظام سوری محدود کند.

دستور کار جلسه: موضع گیری آمریکا
طرح های ارائه شده از سوی نماینده آمریکا، کشورهای حاضر به ویژه نماینده فرانسه را شگفت زده کرد. برای نخستین بار بود که آمریکا به وضوح و قاطعانه به گفت و گوی مخالفان با نظام سوری به عنوان راه حلی ناگزیر به عنوان اولویت نخست می نگریست و آغاز گفت و گوی مخالفان، با نظام سوریه بر پایه بیانیه ژنو را خواستار شد. آمریکا سپس با پرده برداشتن از این که مخالفان این طرح را خواهند پذیرفت در واقع فاش کرد که به توافقی محرمانه برای مطرح کردن این موضوع در کنفرانس استانبول دست یافته است و در مقابل، تعهد کرده است که از طریق روسیه موافقت بشار اسد با اجرای کامل بندهای بیانیه ژنو را تضمین کند.
آمریکا در این جلسه در واقع برای فرانسه و انگلیس تاکید کرد ائتلاف مخالفان از این پس تنها از یک کشور دستور خواهد گرفت و آن آمریکا است.
 

پیشنهادات فرانسه:
نماینده فرانسه درباره ادامه بحران و تبدیل شدن به الگویی مشابه سومالی و همچنین تندروی هر چه بیشتر گروه های تندرو هشدار داد و بحران کنونی عراق را زمینه ساز نفوذ عناصر مسلح و قاچاق سلاح به سوریه دانست و ادعا کرد که ایران از نظام سوری پشتیبانی تسلیحاتی می کند.
برخلاف آمریکا، پیشنهاد فرانسه برای پایان دادن به خشونت ها، بر پایه سامان دهی به مخالفان و تشویق آنان برای تبدیل شدن به شریکی فعال در گفت و گو با جامعه جهانی استوار بود و پیشنهاد کرد که شورای امنیت در جلسه ای غیررسمی با نمایندگان مخالفان سوری، خواسته های آنان را بشنود و به آنها تاکید کند که اکنون تنها راه حل موجود برای بحران، راه حل سیاسی است و از آن پس اقدامات بین المللی مشترک برای تحقق راه حل سیاسی در دستور کار قرار گیرد.
به نظر می رسد این پیشنهاد فرانسه به منظور از بین بردن تکروی آمریکا در دستور دادن به مخالفان سوری مطرح شده است.
 

موضع گیری انگلیس:
نماینده انگلیس، بحران سوریه را تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی دانست و از طرح آمریکا در تاکید بر ضرورت آغاز گفت و گو و دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران استقبال کرد. در عین حال نماینده انگلیس، علل اجرایی نشدن دو قطعنامه 2043 و 2042 شورای امنیت درباره بحران سوریه و بیانیه ژنو را از دیدگاه انگلیس این گونه برشمرد:
1. دولت سوریه به انکار واقعیت ادامه می دهد و آن چه در این کشور جریان دارد را به جای جنگ داخلی، مبارزه با تروریسم می نامد.
2. مخالفان سازمان یافته نیستند و فاقد دیدگاهی مشترک درباره آینده هستند.
3. عدم شکل گیری مدیریتی بین المللی برای حل بحران تا این لحظه.
نماینده انگلیس تلاش برای تغییر باور دولت سوریه را خواستار شد و بر ضرورت متحد کردن مخالفان سوری و پشتیبانی از آنان به منظور آماده کردن آنان جهت دستیابی به راه حلی سیاسی تاکید کرد و ضرورت تحقیقات درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در همه مناطق سوریه را یادآوری کرد.

در این میان روسیه و چین مواضعی یکسان داشتند و توقف خشونت را از همه طرف های سوری خواستار و آغاز گفت و گو را خواهان شدند و تاکید کردند که " پیروزی نظامی در سوریه، غیرممکن است".
نماینده روسیه طرح هایی که هیچ کمکی به حل بحران نمی کنند را محکوم کرد. طرح هایی مانند طرح قطعنامه قطر و همچنین نشست های موسوم به دوستان ملت سوریه.
روسیه همچنین از ماموریت الاخضر ابراهیمی پشتیبانی کرد و ادامه این ماموریت به منظور واداشتن همه طرف های سوری برای دستیابی به توافقی بر اساس بیانیه ژنو را خواستار شد.

26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها