کمین محکم ارتش سوریه چگونه شکل گرفت

داستان هلاکت 600 عضو جبهه النصره در عرطوز

داستان هلاکت 600 عضو جبهه النصره در عرطوز
چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392 - 22:47

العالم - ارتش و نیروهای امنیتی سوریه در حمله به تروریست های"جبهه النصره" در شهر "جدیده عرطوز" در 15 کیلومتری جنوب غربی دمشق، 600 نفر از آنها را کشته و این شهر را از وجود آنها پاک کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پایگاه خبری الحقیقه سوریه که نزدیک به مخالفان دولت سوریه است، در گزارشی مشروح به بررسی چگونگی ورود و همچنین حمله ارتش سوریه برای پاکسازی شهر جدیده العرطوز و جدیده الفضل پرداخت.

آزاد سازی شهر جدیده عرطوز در ادامه آزاد سازی شهر داریا (که مهم ترین مرکز تجمع اعضای جبهه النصره) می باشد که ارتش سوریه توانست پس از پنج ماه درگیری شدید آن شهر را به طور کامل از وجود تروریست ها پاکسازی کند.

بر اساس گزارش الحقیقه؛ ارتش سوریه به اهالی این شهر اعلام کرد که برای مصون ماندن از درگیری ها در منازل خود باقی بمانند و به هیچ وجه خارج نشوند تا ارتش بتواند این شهر را از وجود تروریست ها پاکسازی کند.

قبل از این عملیات، ارتش سوریه این شهر را از همه طرف محاصره و هرگونه ورود و خروج از آن را منوط به کسب مجوز از گذرگاه های نظامی بویژه گذرگاه "الفاعور" در مسیر دمشق کرد.

یکی از ساکنان این شهر در گفت و گو با الحقیقه گفت: ما احساس می کردیم که حادثه مهمی در پیش است اما نمی دانستیم که موضوع چیست، اما تحرکات مشکوک در این شهر، بویژه در ضلع غربی و شمال غربی  آن، حکایت از آن داشت که نبردی سنگین در پیش است.
از سوی دیگر بنا به اطلاعاتی که در میان اهالی شهر رد و بدل می شد، مشخص گردید که صدها فرد مسلح وارد این شهر شده و علاوه بر محله نزدیک درمانگاه این شهر، ده ها منزل مسکونی را به اشغال خود درآورده اند.

الحقیقه می افزاید: بر اساس اطلاعات ارتش سوریه، بخشی از این افراد مسلح، بازماندگان افراد مسلحی بودند که در روزهای گذشته با جان به در بردن از نبرد داریا از این شهر گریخته و تصمیم گرفته بودند که در شهرک جدید الفضل (در نزدیکی عرطوز)، مستقر و بر آن سیطره یابند و سپس به پادگان شهید یوسف العظمه و هنگ 100 گارد ریاست جمهوری که یگان های خود را در حوالی این منطقه مستقر کرده بودند، حمله کنند.

ارتش سوریه طی چند روز گذشته از هرگونه اقدام نظامی و حتی شلیک گلوله به این شهر خودداری و منتظر ماند تا شمار زیادی از تروریست ها در آنجا جمع شوند و به عبارتی ارتش برای آنها دام گذاشت تا این که صدها تروریست عضو "جبهه النصره" و "گردان الفرقان" از سمت "خان الشیخ" بدون هیچ مانعی وارد عرطوز شدند بدون آن که حتی یک گلوله به سمت آنها شلیک شود که این مساله خود دامی بود برای فریب تروریست ها تا شمار بیشتری از آنها وارد این منطقه شوند.

در این میان ارتش سوریه بیش از 700 تک تیرانداز در ارتفاعات مشرف به منطقه مستقر کرد و از روز دوشنبه گذشته (15 آوریل)، یعنی دو روز قبل از ساعت صفر که تروریست ها برای اعلام "آزادی" این شهر و حمله به پادگان ها، تعیین کرده بودند، یگان های ارتش سوریه با استفاده از سلاح های مختلف، دست به حملاتی پیش دستانه به مکان های استقرار تروریست ها زدند.

نکته قابل توجه این که در این عملیات نیروی هوایی سوریه دخالتی نکرد و نقش اساسی به عهده تک تیراندازان بود که شمار زیادی از تروریست ها را شکار کردند.

بنا بر اعلام پایگاه خبری الحقیقه، طی چهار روز درگیری ارتش سوریه با تروریست ها، نزدیک به 600 تروریست کشته و برخی دیگر نیز به سمت مناطق "خان الشیخ"،"دروشا"،"الدرخبیه" و مناطق مجاور فرار کردند اما یک منبع آگاه اعلام کرد که با توجه به محاصره کامل منطقه بعید است که حتی یک نفر از افراد مسلح موفق به فرار شده باشد.
یکی از شاهدان ماجرا، در توصیف مشاهدات خود می گوید: همه جا پر از اجساد غریبه های کشته شده بود و در میان کشته شدگان به هیچ وجه  اجساد اهالی منطقه دیده نمی شد و سند این ادعا نیز آن است که بعد از گذشت چهار روز حتی یک مراسم عزا و ختم در این شهر برگزار نشد.

افراد مسلح طی دو روز نخست این عملیات نزدیک به 50 جسد را طبق عادت، سوزاندند اما موفق نشدند که همه جسدها را به آتش بکشند تا ماهیت آنها مشخص نشود.
در حال حاضر دو روز است که اوضاع این شهر به حالت عادی باز گشته و هیچ اتفاقی در آن نیفتاده است؛ اهالی آن زندگی عادی خود را از سر گرفته و حتی قهوه خانه های این شهر نیز دوباره دایر شده است. محاصره این شهر از سوی ارتش سوریه نیز پایان یافته و اهالی آن آزادانه به دمشق و دیگر مناطق سفر می کنند و برق و تلفن این منطقه نیز دایر شده است.

گفتنی است که شبکه های خبری مخالف دولت سوریه پس از حمله موفق ارتش سوریه تلاش کردند تا از این کشته ها غیر نظامی ساخته و زنان و کودکان را طبق معمول شامل آن کنند، اما تصاویر و اسناد فراوانی وجود داشت که نشان می داد همه کشته شده ها، از افراد مسلح بودند و بر اساس آمار موجود تنها 17 شهروند در این شهر کشته شدند که آنها نیز توسط جبهه النصره به عنوان سپر انسانی استفاده می شدند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها