اسناد محرمانه انگلیسی حکایت از آن دارد:

فرار سربازان عرب در جنگ حیفا

فرار سربازان عرب در جنگ حیفا
جمعه 6 ارديبهشت 1392 - 19:18

العالم - براساس اسناد محرمانه اي كه اداره اسناد ملي لندن روز جمعه آن را منتشر كرد، سروان سي نورمن رئيس وقت سازمان اطلاعات نظامي انگليس در فلسطين، فرماندهان عرب را ترسو و بزدل توصيف كرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه ديلي تلگراف به نقل از اسناد رسمي و از قول سروان سی نورمن، نوشت: سربازان عرب در برابر پيشروي نيروهاي يهودي به پيروي از فرماندهان بي كفايت خود اقدام به فرار دسته جمعي مي كردند.
سروان نورمن در گزارش اطلاعاتي نهايي خود قبل از پايان قيموميت بريتانيا بر فلسطين نوشته است: سربازان عرب در جنگ حيفا سلاحشان را زمين گذاشتند و از مواضع خود گريختند.
ديلي تلگراف به نقل از گزارش نورمن در 6 مي 1948 افزود: فرار فرماندهان عرب و ترس و بزدلي كه سربازان از خود نشان دادند باعث آشفتگي ساكنان منطقه شد؛ اما عرب ها مسئوليت خسارات اين جنگ را متوجه بريتانيا دانستند.
وي در اين گزارش مي افزايد: فرماندهان عرب به جاي دفاع از تنها بندر دريايي خود (حيفا) فرار کردند و بريتانيا را مسئول خسارت ها معرفي كردند؛ از اين رو همه منطقه خواستار پايان يافتن قيموميت بريتانيا شدند وبدين ترتيب زمينه براي گسترش فعاليت هاي سازمان يهودي و شبه نظامي «هاگانا» فراهم شد.

هاگانا سازمان تروریستی و شبه‌ نظامی یهودی وفادار به ایدئولوژی صهیونیزم بود که سال ۱۹۲۰ در فلسطین تحت قیومیت انگلستان تشکیل شد؛ این سازمان به‌تدریج به شاخه نظامی آژانس یهود تبدیل شد و علیه اعراب فلسطینی حملات خود را آغاز کرد.

 جنگ اعراب و اسرائيل قبل از پايان يافتن قيموميت بريتانيا بر فلسطين در 15 مه 1948 شروع شد و شکست اعراب در این جنگ باعث اشغال سرزمین های موسوم به 1948 به دست اشغالگران صهیونیست شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها