فارن پالیسی:

پنتاگون هیچ طرحی برای خط قرمز اوباما ندارد

پنتاگون هیچ طرحی برای خط قرمز اوباما ندارد
شنبه 7 ارديبهشت 1392 - 11:48

مقام پیشین و ارشد ضد تروریسم کاخ سفید می گوید، وزارت دفاع این کشور هیچ طرح مناسبی جهت حمایت از اوباما برای حمله به سوریه ندارد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که مقامات آمریکایی می کوشند گزارش ادعایی دستگاه های اطلاعاتی این کشور مبنی بر استفاده از گاز شیمیایی "سارین" در سوریه را تایید کنند، "گری سیمور" هماهنگ کننده ارشد پیشین کاخ سفید در امور تسلیحات کشتار جمعی، ضد تروریسم وکنترل تسلیحاتی، معتقد است پنتاگون هیچ طرحی برای حمایت از تهدید اوباما مبنی بر رد شدن دولت سوریه از خط قرمز واشنگتن ندارد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پیش از استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را "خط قرمز" واشنگتن خوانده بود؛ اخیرا دستگاه های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی مدعی شده اند ارتش سوریه به روستای خان العسل حمله کرده و در این حمله از گاز سارین علیه شهروندان خود استفاده کرده است.

این درحالی است که به گفته مسئولان و کارشناسان سوری، عناصر مسلح منطقه خان العسل را با استفاده از سلاح شیمیایی از منطقه ای نزدیک سوریه هدف قرار دادند.

سیمور در گفتگو با فارن پالیسی تصریح کرد که شک دارد دولت اوباما بتواند در نهایت به این نتیجه برسد که سوری ها از گاز سارین استفاده کرده اند؛ وی می افزاید: اما اگر چنین چیزی را تایید کنند آنگاه نقطه آغاز یک درگیری خونین پدید خواهد آمد.

سیمور می گوید: چون بهای جنگ در سوریه بسیار سنگین است، دولت اوباما نخواهد پذیرفت که گاز سارین حتی در مقیاس بسیار کم در سوریه استفاده شده است.

29 اسفند سال 1391 چند ساعت پس از اینکه ائتلاف مخالفان سوری در میان اختلافات گسترده و با حمایت کشورهای خارجی "غسان هيتو" را در ترکیه به عنوان نخست وزير به اصطلاح دولت موقت سوریه انتخاب کرد، در پي شليک خمپاره‌اي حاوي «گازهاي سمي» به روستاي خان العسل در شهر حلب 25 نفر کشته و ۸۶ تن مجروح شدند؛ بر اساس گزارشها بيشتر قربانيان اين حمله زنان و کودکان بودند.

عمران الزعبي، وزير اطلاع رساني سوريه بلافاصله استفاده شبه‌نظاميان از سلاح‌هاي شيميايي را «اقدام نخست» به اصطلاح دولت موقت مخالفان توصيف کرد.

سازمان ملل پس از این حمله خواستار اعزام بازرسان خود برای تحقیق درباره حادثه روستای خان العسل شد و سوریه برای همکاری با سازمان ملل اعلام آمادگی کرد؛ اما از آن زمان تاکنون این ماموریت به دلایل واهی انجام نشده است.

شب گذشته جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به سوال یک خبرنگار که گزینه آمریکا را در برابر عبور سوریه از خط قرمز تسلیحات شیمیایی جویا شده بود، گفت: رئیس جمهور آمریکا ابزارهای مختلفی در دست دارد، گزینه نظامی هم یکی از این ابزارها است اما لزوما تنها مسئله امکان پذیر نیست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها