محور 1+4 برای حمایت از رژیم صهیونیستی

محور 1+4 برای حمایت از رژیم صهیونیستی
شنبه 7 ارديبهشت 1392 - 13:52

آمریکا توانسته است محور جدیدی را با عنوان 1+4 در منطقه تشکیل دهد و امیدوار است رژیم صهیونیستی نیز در آینده به آن بپیوندد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم "الکس فیشمن" خبرنگار نظامی روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" نوشت: "دولت آمریکا به صورت پنهانی توانسته است ائتلاف جدیدی را در منطقه متشکل از 4 طرف عربی (عربستان سعودی، اردن، امارات و تشکیلات خودگردان) و یک کشور غیر عربی (ترکیه ) ایجاد کند که امید است اسرائیل نیز در آینده به آن بپیوندد".
وی افزود: "تاکنون معلوم نیست که دیداری در زمینه امنیتی میان اسرائیلی ها و سعودی ها انجام شده باشد، اما دولت آمریکا تلاش می کند روابط دو طرف را نزدیک کند؛ به نظر می رسد وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا از این پس سفرهای زیادی به منطقه داشته باشند تا این دیدار انجام شود".
بر اساس این گزارش، "ایهود باراک" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تلاش کرده طرحی را در زمینه "دفاع منطقه ای" به دولت آمریکا و بنیامین نتانیاهو بقبولاند. وی از همکاری منطقه ای فقط در عرصه هشدار و دفاع در مقابل موشک های بالستیک سخن گفت؛ به این معنا که رژیم صهیونیستی بتواند اطلاعات سیستم های رادار موجود در بحرین، عربستان وترکیه را دریافت کند و از کشورهای همسایه اراضی اشغالی فلسطین مانند اردن حمایت کند ...
خبرنگار یدیعوت در ادامه به همکاری های رژیم صهیونیستی و اردن و آموزش مخالفان سوریه توسط امان و سفرهای محرمانه نتانیاهو به پایتخت اردن اشاره می کند.
او در ادامه می نویسد:
"همکاری اسرائیل با عربستان دشوار تر است اما به نظر می رسد مسائل عمیقی پشت پرده وجود دارد که به تدریج در حال آشکار شدن است؛ سلمان بن عبد العزیز آل سعود، ولی عهد و وزیر دفاع عربستان، در ابتدای فوریه سال جاری میلادی در حاشیه کنفرانس وزرای دفاع در برلین با مشاوران و دستیاران و محافظانش در حال عبور بود و ناگهان از مجموعه همراهان فاصله گرفت و به گرمی با ایهود باراک که در حال عبور بود، دست داد. محافظان دو طرف دچار حیرت شدند، زیرا آن دو به گونه ای صحبت می کردند که گویی آشنایی قدیمی با هم داشتند".
وی خاطرنشان کرد: "دولت آمریکا می داند که همکاری با مجموعه ای از کشورهای عربی با مرکزیت عربستان برای امنیت اسرائیل اهمیت زیادی دارد. همچنان که همکاری با اردن و روابط دوجانبه با امارات عمق راهبردی را به اسرائیل می دهد".
خبرنگار یدیعوت درباره ترکیه نیز می نویسد: "این مسئله در باره ترکیه آسان تر است، زیرا دو طرف روابط امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک بسیار نزدیکی در گذشته داشتند، و منافع اقتصادی باعث شد که روابط اقتصادی دوطرف همچنان باقی بماند و توسعه یابد".
وی ادامه داد: "ائتلاف مزبور تاکنون شامل بزرگترین کشور عربی یعنی مصر نشده است. این کشور که اخوان المسلمین بر آن حکومت می کند با کشورهای پنجگانه مزبور و دغدغه های آنان متفاوت است. ولی آمریکایی ها امیدوارند که حتی با نادیده گرفتن ریاست جمهوری مصر، این کشور را از طریق ارتش که در زمینه توافقات امنیتی مستقل است، به ائتلاف مزبور جذب کنند".

پربیننده ترین خبرها