وقتی اماراتی‌ها شیخ الازهر را "خیلی" تحویل گرفتند

وقتی اماراتی‌ها شیخ الازهر را
سه شنبه 10 ارديبهشت 1392 - 10:47

اختلاف نظر میان اخوان المسلمین مصر و دولت امارات متحده عربی وارد کانال‌های تندتری شده و همین مساله باعث شد تا مقامات این امیرنشین، شیخ الازهر را شخصیت فرهنگی سال خود کرده و خارج از همه عرف‌های دیپلماتیک با او برخورد کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شیخ الازهر که این‌ روزها خود شاهد دست اندازی جماعت اخوان برای به دست گرفتن اداره الازهر و اخراج روسای فعلی آن است، سفری به عربستان و امارات متحده عربی  - دو دشمن خونی اخوانی‌ها در منطقه – کرد تا علاوه بر آنکه موضع خود را در برابر جماعت حاکم تقویت کند، پیام‌های را نیز به سران قاهره مخابره کند.
به گزارش روزنامه العرب چاپ لندن، «احمد طيب» شيخ الازهر براي دريافت جايزه كتاب شيخ زايد به خاطر انتخاب وي به عنوان شخصيت فرهنگي سال 2012 وارد ابوظبي شد و شيخ محمد بن زايد آل نهيان وليعهد ابوظبي در مقر اقامت الطيب با وي ديدار كرد كه اين ديدار وي خارج از عرف پروتوكلي بود.
این مقام اماراتی از نقش الازهر درباره مسائل اسلام و تفكرات و ايده آن قدرداني كرد و بر آمادگي كشورش برای همکاری با الازهر در همه زمينه‌هاي علمي، ديني، آموزشي تاكيد كرد.
در همين حال، الطيب با بيان اينكه به عنوان روحاني ديني به امارات آمده است بر عمق روابط بين امارات و مصر تاكيد كرد و با اشاره به اخوان المسلمين گفت: الازهر وارد هيچ گروه و دسته بندي نمي‌شود و تعديل‌هاي اخير در قانون الازهر نشان دهنده مستقل بودن مستحكم بودن آن در برابر هرگونه نفوذي است.
در این میان احمد الطیب در مصاحبه‌ای با روزنامه اماراتی الاتحاد تاکید کرد که الازهر هر جماعتی را که بخواهد بر آن مستولی شود، ذوب می‌کند که اشاره غیر مستقیمی به رفتار سران اخوان المسلمین مصر دارد. او گفت که برخی تغییرهایی که به تازگی در الازهر صورت گرفته، در راستای تقویت استقلال آن بوده است.
وی در این مصاحبه بر دامنه شیعه هراسی افزود و با حمله به شیعیان گفت که دانشگاه تحت ریاست او با هر گونه توسعه مذهب شیعه در جهان عرب به صورت عام و در مصر به صورت خاص مخالف است و با هر تلاشی جهت بر هم زدن کمربند سنی در جهان عرب مقابله خواهد کرد!

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها