اعلام نامزدی السبسی در انتخابات تونس

اعلام نامزدی السبسی در انتخابات تونس
سه شنبه 10 ارديبهشت 1392 - 11:59

الباجي قائد السبسي كه رياست حزب مخالف «جنبش نداي تونس» را به عهده دارد، به صورت رسمی نامزدي خود را در انتخابات رياست جمهوري آينده اعلام كرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گفته می‌شود هدف از اين اقدام در تنگنا قرار دادن جنبش النهضه است كه ائتلاف حاكم در كشور را رهبري مي‌كند.
السبسي 86 ساله روز دوشنبه در سخناني گفت اوضاع در كشور اين اقدام را اقتضا مي‌كند به همين علت نامزدي خود را در انتخابات رياست جمهوري آينده اعلام مي‌كنم چرا كه تداوم و بقاي كشور بر منافع شخصي ارجحيت دارد.
به گزارش منابع خبری تونس، وي افزود: اين نامزدي براي خدمت به تونس است و اين وظيفه است. وي در عين حال تاكيد كرد اين تصميم او تاكنون در داخل ائتلاف حزبي (اتحاد به خاطر تونس) بررسي نشده است. اين ائتلاف شامل حزب او (جنبش نداي تونس)، حزب جمهوري، حزب راه دمكراتيك اجتماعي، حزب سوسياليست و حزب عمل ملي دمكراتيك مي شود.
ناظران محلي مي‌گويند طرح السبسي شركايش را در «اتحاد به خاطر تونس» به ويژه احمد نجيب الشابي از رهبران حزب جمهوري كه قبلا براي نامزدي ابراز تمايل كرده بود، در تنگنا قرار خواهد داد.
تصميم السبسي براي نامزد شدن در انتخاباتي است كه هنوز زمان برگزاري آن مشخص نشده و اين در حالي است كه شوراي ملي موسسان براي بررسي پيش‌نويس قانوني آماده مي‌شود و اين قانون به عزل سياسي شخصيت‌هايي مربوط مي‌شود كه در دوره زين‌العابدين بن علي رئيس جمهور سابق فعاليت داشته‌اند و بر السبسي نيز صدق مي‌كند.
در اين قانون حزب جنبش نداي تونس و احزاب ديگري كه از درون حزب منحل شده تجمع قانون اساسي برآمده‌اند، هدف قرار دارند. اين قانون از حمايت حزب جنبش نهضت اسلامي كه اكثريت را در شوراي موسسان دارد، برخوردار است.
طرفداران اين قانون مي‌گويند هدف از آن جلوگيري از بازگشت شخصيت‌هاي رژيم سابق به حكومت است، که البته جدا از این به نظر می‌رسد النهضه بر آن است تا از شخصیت‌های قدرتمندی که در رژیم سابق مشغول به کار بوده را به این بهانه از میدان رقابت با خود به در کند.
نامزدي الباجي همچنين در شرايطي اعلام شده كه هنوز مساله حداكثر سن نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در قانون اساسي جديد تونس مشخص نشده است تا جايي كه اين گرايش وجود دارد كه حداكثر سن نامزدها 75 سال باشد و در اين صورت السبسي 86 ساله نمي‌تواند نامزد شود.
اما السبسي در مصاحبه تلويزيوني گفته است وظيفه هر تونسي است كه در ساخت تونس سهيم باشد. وي افزود سن مشكل من نيست و كنار گذاشتن مشكل آنها است كه به اين قانون و مسئله تعيين سن اشاره دارد.
اين موضع‌گيري باعث شد برخي از ناظران بگويند السبسي قصد دارد با اين اقدام جنبش نهضت اسلامي را در تنگنا قرار دهد.
الباجي قائد السبسي از سياستمداران برجسته تونسي به شمار مي‌رود تا جايي كه بين سالهاي 1963 و 1991 مسئوليت‌هاي وزارتي متعددي از جمله وزارتخانه‌هاي كشور ، امور خارجه و دفاع را به عهده داشته است.
اواخر ماه فوريه سال 2011 يعني يك ماه پس از سقوط رژيم سابق، السبسي رياست دولت تونس را به عهده گرفت و اين دولت انتخابات اكتبر 2011 را برگزار كرد كه در آن جنبش نهضت اسلامي به قدرت رسيد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها