برای حل بحران سوریه

مصر به ایران و روسیه می پیوندد

مصر به ایران و روسیه می پیوندد
سه شنبه 10 ارديبهشت 1392 - 13:13

یک منبع مصری گفت: تفاهم‌هاي بدست آمده در ديدار اخير محمد مرسي و ولاديمير پوتين روسای جمهور مصر و روسیه ممكن است با همكاري تهران به حضور مخالفان و نظام سوريه در يك ميز مذاكره منجر شود.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در مطلبي نوشت ناظران در قاهره معتقدند مصر و ايران براي آغاز تحولات تاريخي در خاورميانه از طريق سوريه تلاش مي‌كنند و به گفته آنها، ارائه امتيازات از سوي مصر در موضع تند خود در قبال نظام دمشق و همچنين امتيازاتي از طرف تهران در حمايت كامل از سوريه ممكن است به ايجاد توازن و حل مسئله در اين كشور منجر شود.
شايد اطلاعاتي كه قاهره درباره آغاز آمادگي‌هاي عملي براي حمله نظامي به سوريه از سوي آمريكا با حمايت ناتو و پشتيباني نظامي برخي كشورهاي اروپايي به ويژه فرانسه، بدست آورده است به اين اقدام منجر شده باشد.
يك منبع ديپلماتيك بلندپايه مصري به روزنامه الاخبار گفت آمريكا اقدامات جدي براي حمله نظامي به دمشق انجام مي‌دهد و اين اقدامات باعث نگراني قاهره شده است، همانطور كه زمينه را براي دخالت‌هاي بين‌المللي در اين منطقه فراهم مي‌كند كه فقط به ناآرامي بيشتر و دخالت در امور منطقه منجر خواهد شد.
اين منبع كه از ذكر نامش خودداري كرد، افزود: آنچه اكنون رخ مي‌دهد تلاش براي جلوگيري از تابستان داغي است كه ممكن است حتي به اميدهاي بهار عربي هم پايان دهد. وي اشاره كرد اسرائيل در هر عمليات نظامي عليه سوريه طرف اساسي خواهد بود و اين روند با وجود موضع اعلام شده مصر عليه نظام سوريه و حمايت از مخالفان سوري در همه زمينه‌ها، عليه امنيت ملي مصر است.
اين منبع در ادامه با بیان این موضوع که اقدامات كنوني مصر در زمينه اوضاع سوريه چند هدف دارد كه آتش‌بس سريع بين نظام و مخالفان سوريه در راس اين اهداف است و اين اقدام با هماهنگي مستقيم با تهران و مسكو صورت مي‌گيرد؛ افزود: تفاهم‌هاي مهمي در ديدار اخير محمد مرسي رئيس جمهور مصر با ولاديمير پوتين همتاي روسي‌اش بدست آمده و ممكن است اين تفاهم‌ها با همكاري تهران به اين منجر شود كه مخالفان و نظام سوريه در يك ميز مذاكره حاضر شوند.
قاهره به اقدامات و تلاش خود براي به جريان انداختن طرح قاهره به منظور حل بحران سوريه ادامه مي‌دهد و سفر هيئت مصري به تهران گمانه‌زني‌هاي ناظران را درباره تغيير روند برخورد مصر با پرونده سوريه برانگيخت و به نظر مي‌رسد تعامل مصر با نخستين سخنان محمد مرسي در اجلاس وزراي امور خارجه عرب كه در آن از بشار اسد خواست فوراً كناره‌گيري كند، به طور ريشه‌اي تغيير كرده باشد به ويژه اينكه سفر اخير مرسي به روسيه ابهام زيادي درباره معادله مصر در خصوص سوريه به وجود آورد.
در ادامه اين مطلب آمده است هيئت مصري چند روز پيش به تهران سفر كرد و هدف از اين سفر گفت‌وگو درباره به جريان انداختن طرح مصر در خصوص بحران سوريه بود.
عصام الحداد معاون رئيس جمهور مصر در روابط خارجي و همكاري بين‌المللي و محمد رفاعه الطهطاوي رئيس دفتر رئيس جمهور رياست اين هيئت را به عهده داشتند. عصام الحداد پس از بازگشت به قاهره گفت: مصر پرونده بحران سوريه را با دقت و حكمت بالا و همچنين در گفتگو با ايران درباره اوضاع سوريه اداره مي‌كند. وي گفت توافقي با تهران درباره لزوم تدوين طرح كاري براي ايجاد راه‌حل سياسي مسالمت آميز در جهت كمك به متوقف كردن خشونت در سوريه و برقراري آشتي ملي با مشاركت ملت سوريه وجود دارد.
با وجود اينكه رياست جمهوري مصر تاكيد كرد كه موضعش در قبال بحران سوريه ثابت است و تغيير نكرده است اما سفر اخير محمد مرسي رئيس جمهور مصر به روسيه سوالات زيادي درباره موضع مصر در قبال بحران سوريه به وجود آورد كه به نظر مي رسد وارد تونل همگرايي با هم پيمانان اسد «روسيه و ايران» شده است.

در همين رابطه عمر عامر سخنگوي رسمي رياست جمهوري مصر گفت: موضع مصر تغيير نكرده و محمد مرسي در سفر به روسيه بر يافتن راه‌هايي براي اولويت دادن به راه‌حل سياسي براي حل بحران سوريه با رد دخالت خارجي و توقف سريع خونريزي تاكيد كرده است.
اما مسئله موثر كه از اظهارات اعلام شده از سوي مصر حمايت مي‌كند سخنان محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران است كه گفت ديدگاه‌هاي ايران و مصر در قبال مسئله سوريه در يك مسير است و در نشست قاهره توافق‌هاي خوبي درباره حل اين مسئله به دست آمده است.
اكنون اين سوال باقي مي‌ماند كه آيا مصر كه موضعش در قبال بحران سوريه تغيير كرده است، مي‌تواند با آتش‌بس بين مخالفان و نظام سوريه و آغاز مذاكرات جدي بين دو طرف از هرگونه دخالت خارجي در سوريه پيشي بگيرد؟
حال باید دید که طرف مصری تا چه اندازه می‌تواند در این مسیر مستقل عمل کرده و راه خود را از ترکیه، عربستان و قطر جدا کند و با ایران برای حل بسیاری از بحران‌های موجود در منطقه به مذاکره، رایزنی و تبادل نظر بپردازد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها