سید حسن نصرالله: نظام سوریه سرنگون نمی‌شود

سید حسن نصرالله: نظام سوریه سرنگون نمی‌شود
چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392 - 09:12

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به ارتباط گروه های مسلح با طرفهای بیگانه و کشورهای خارجی؛ خطاب به مخالفان سوریه تأکید کرد که نمی‌توانند نظام سوریه را از راه‌های نظامی و با زور سرنگون کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سید حسن نصرالله" شامگاه سه شنبه در خصوص سوریه گفت: با در نظر گرفتن رویدادهای سوریه به این نتیجه قاطع می‌رسیم که هدف از تحولاتی که در سوریه روی می‌دهد فقط خارج کردن این کشور از محور مقاومت و معادله جنگ با رژیم صهیونیستی نیست؛ و همچنین هدف فقط گرفتن قدرت از نظام کنونی با هر هزینه نمی‌باشد؛ بلکه می‌توان گفت هدف همه کسانی که در پس پرده جنگ سوریه هستند نابود کردن این کشور، ملت، جامعه و ارتش است تا پس از این کشوری قوی تشکیل نشود و سوریه به کشوری ناتوان تبدیل شود.
ارتباط گروه‌های مسلح با طرفهای بیگانه
وی ادامه داد: تک تک این گروه‌های مسلح با دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی و کشورهای بیگانه در ارتباطند؛ دوست دارم که سوری ها این مسأله را بشنوند که هدف این است که در آینده دیگر کشوری قدرتمند تشکیل نشود و این موضوع ربطی به رهبری این کشور ندارد؛ آنها می‌خواهند سوریه را ویران کنند تا از معادلات منطقه ای خط بخورد؛ هدف اکنون خط زدن سوریه از تأثیرگذاری آن در منطقه است؛ سوریه در ترسیم راهبردها و رویدادهای منطقه شریک بود و اکنون هدف آن است که این کشور به سوریه ضعیف، شکننده و گرسنه تبدیل شود.
مسأله فلسطین با خطری جدی مواجه است
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: آنچه که امروزه در سوریه روی می‌دهد، خطرات و چالشهای بسیاری را برای سوریه و مسأله فلسطین دارد، و مسأله فلسطین را در آینده به مرحله‌ای مجهول منتقل خواهد کرد تا آمریکایی‌ها با قدرت به منطقه بازگردند .. مسأله فلسطین با خطری جدی مواجه است که این امر بر لبنان و منطقه نیز تأثیر می گذارد به صورتیکه رژیم صهیونیستی خود را برای در اختیار گرفتن زمام امور آماده می‌کند.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: بازی سلاح شیمیایی تلاشی جدید برای درخواست دخالت خارجی است تا بیگانگان بیایند و سوریه را ویران کنند.
دبیرکل حزب لله لبنان ادامه داد: طی دو سال با سیلی از فتواها و اعلام جهاد مواجه شدیم ..  آنچه که در لبنان نیز روی داد جدید نبود؛ طی 2 سال گذشته دعوتهایی برای جهاد مطرح شد. 
سید حسن نصرالله اظهار داشت: آیا فتوایی صادر شد که در آن گفته شود هرکسی مخالفان سوریه را تأیید کند خونش مباح است؟ فتواها ضد ارتش سوریه و کمک کنندگان به آن است و ارتباطی به دین و شریعت ندارد؛ و صاحبان این فتواها به دنبال هیچگونه گفت وگوی سیاسی نیستند.
تلاش برای بدتر کردن اوضاع سوریه قبل از نشست اوباما و پوتین
وی ادامه داد: در یکی از مراحل هیچکدام از مخالفان سوریه جرأت نداشتند از گفت وگوی سیاسی سخن بگویند؛ چرا که آنان از کشورهای حامی جنگ و طرفهای مسلح می ترسیدند؛ بسیاری از کسانی که درحال جنگ هستند و همچنین با رؤسا و امیران و وزرای خارجه کشورهای بیگانه دیدار کرده اند این پیش بینی‌ها را شنیدند که نظام (سوریه) فقط دو ماه دوام می‌آورد؛ سپس این پیش بینی‌ها دو ماه دیگر تمدید شد؛ دو سال از جنگ خونبار در سوریه گذشته است .. برخی به دنبال این هستند که وضعیت سوریه را قبل از نشست پوتین و اوباما بدتر کنند .
نظام سوریه با زور نظامی سرنگون نمی‌شود
سید حسن نصرالله اظهار داشت: شما نمی‌توانید دمشق و نظام این کشور را با زور نظامی سرنگون کنید؛ جنگ طولانی است .. ما حتی یک روز نظام را به راه کار نظامی فرا نخوانده‌ایم؛ ولی به شما (مخالفان سوریه) می گوییم که نمی‌توانید نظام سوریه را از راه های نظامی سرنگون کنید.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: تا این لحظه در سوریه نیروهای ایرانی حضور ندارند؛ همگان این موضوع را می‌دانند و اگر آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در این زمینه اطلاعاتی داشتند درباره آن مشکل تراشی می کردند.
دبیرکل حزب الله اظهار داشت: اگر اوضاع در آینده تغییر کند و موجب شد که نیروهای مقاومت وارد جنگ شوند چگونه خواهد شد؟
دوستان واقعی سوریه در منطقه و دنیا
سید حسن نصرالله تأکید کرد: سوریه در منطقه و دنیا دوستانی واقعی دارد که اجازه نمی دهند این کشور در دست آمریکا یا رژیم صهیونیستی یا گروه‌های تکفیری بیفتد.
وی افزود: کسی که نمی‌خواهد مسأله فلسطین گم شود و کسی که به دنبال منافع لبنان، اردن، ترکیه، عراق و همه ملتهای منطقه است باید به دنبال ایجاد راه حل سیاسی در سوریه باشد.
راه حل نظامی مشکل آوارگان سوری را حل نمی‌کند
سید حسن نصرالله با اشاره به وجود حدود یک میلیون آواره سوری در لبنان خاطرنشان کرد: کسی که به دنبال حل مشکل آوارگان است، تنها راه حل بازگشت آنان به کشورشان است .. این موضوع با راه حل سیاسی محقق می شود ولی تکیه کردن به مسائل نظامی راه به هیچ جایی نخواهد داشت.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: سوریه به روسیه اسامی هیأت سوری و نمایندگان نظام در گفت وگو را اعلام کرد، ولی طرف دیگر همچنان با گفت وگو و راه حل سیاسی مخالف است و به دنبال حرکت به سوی گزینه نظامی است.
دبیرکل حزب الله لبنان درباره درگیری‌ها در روستاهای لبنانی نشین در حومه "القصیر" سوریه گفت: قبلا درباره این موضوع گفته بودم که بیش از 30 هزار لبنانی در این منطقه زندگی می‌کنند و شماری از آنان به قتل رسیده و یا ربوده شدند و خانه‌های برخی از آنان سوزانده شده.
وی ادامه داد: درنتیجه برخی رویدادها، ارتش سوریه مجبور شد از برخی مناطق خارج شود و به همین دلیل ساکنان حومه القصیر با گروه های مسلح رو در رو شدند.
سید حسن نصرالله افزود: ما همواره ساکنان این روستاها را به صلح و آشتی با همسایگانشان فرا می خواندیم ولی گروه های مسلح هرگونه توافق آتش بس را نقض می کردند.
دست داشتن برخی لبنانی‌ها در حوادث القصیر
وی ادامه داد: در برهه گذشته حملات به این روستاها شدت گرفت و اطلاعاتی دقیق وجود دارد که برخی از لبنانی‌ها در این موضوع دست دارند؛ که هدف از آن ورود تعداد بسیاری از عناصر مسلح برای سیطره بر این روستاها است؛ به همین دلیل طبیعی بود که ارتش سوریه و کمیته‌های مردمی به ساکنان این روستاها برای مقابله با این عناصر کمک کنند.
سید حسن نصرالله با اشاره به صدور فتواها و سخنرانی‌های تحریک آمیز در لبنان طی دو سال گذشته وارسال پول و سلاح و عناصر مسلح از این کشور به سوریه گفت: برخی مسائل به صورت علنی مطرح شد و برخی نیز غیرعلنی؛ برخی از لبنانی‌ها نیز در حمله به لبنانی‌های ساکن حومه القصیر شرکت داشتند.
اتحادیه عرب جنگ در سوریه را اداره می‌کند
وی ادامه داد: دولت لبنان چه کاری کرد؛ و اصلا چه کاری می تواند انجام دهد؟ آیا می تواند ارتش لبنان را به روستاهای سوری که در آن لبنانی ها ساکن هستند اعزام کند؟ ارتش لبنان نمی تواند چنین کاری را انجام دهد و بالاترین کاری که از دولت  لبنان بر می آید این است که به اتحادیه عرب اعتراض کند .. اتحادیه ای که در واقع خودش جنگ در سوریه را اداره می‌کند.
حزب الله لبنانی‌های القصیر را تنها نمی‌گذارد
سید حسن نصرالله تأکید کرد: ساکنان القصیر حق دارند که از خودشان دفاع و به همین منظور کمک دریافت کنند؛ ما لبنانی‌ها را در حومه القصیر در برابر حملات و تجاوزات گروه های مسلح تنها نمی گذاریم.
تهدید گروه‌های مسلح برای تخریب مرقد حضرت زینب (س)
سید حسن نصرالله با بیان اینکه برخی گروه‌های مسلح در چند صد متری مرقد مطهر حضرت زینب (س) در شام مستقر هستند، اظهار داشت: حساسیت بسیاری در این خصوص وجود دارد زیرا این گروه ها تهدید کرده اند که در صورت کنترل کامل بر این شهر، این مرقد را ویران می کنند؛ این امر پیامدهای خطرناکی دارد .. قبلا تکفیری ها در عراق مرقد امامین عسکریین (ع) را در سامرا منفجر کردند که با پیامدهای خطرناکی همراه شد.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: اقدام گروه های تکفیری در منفجر کردن یا تخریب مرقد حضرت زینب (س) پیامدهای خطرناکی دارد و مسائل را از کنترل خارج می‌کند؛ این کافی نیست که گروه‌های مخالف سوریه بیانیه‌هایی صادر کنند و بگویند که با تعرض به اماکن مقدس مخالف هستند؛ گروه‌های مسلح به ائتلاف خارج از سوریه گوش نمی‌دهند بنابراین کشورهایی که از گروه‌های مسلح حمایت مالی می‌کنند باید آنها را از دست زدن به این اقدام خطرناک بازدارند.
دبیرکل حزب الله لبنان هشدار داد: افرادی هستند که از این مرقد دفاع می‌کنند و برای دفاع از آن حاضر به شهادت هستند؛ آنان از فتنه جلوگیری می‌کنند.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: جلوگیری از سیطره گروه‌های مسلح بر مرقد حضرت زینب (س) و منع تکفیری‌ها از تخریب این مرقد واجب است.
شهروندان ربوده شده لبنانی
سید حسن نصرالله درباره ربوده شدگان لبنانی گفت: کسی که برخی افراد را می‌رباید و آنها را نمی‌کشد به دنبال هدف معینی است؛ هیچ‌کس در لبنان هدف و خواست این ربایندگان را نمی داند؛ البته اگر آنان به دنبال آن بودند که فشار سیاسی ایجاد کنند، شکست خوردند.
دبیرکل حزب الله لبنان افزود: کسی نمی‌تواند با این اقدام غیرانسانی ما را تحت فشار قرار دهد؛ شنیده‌ایم که آنان به دنبال برخی بازداشت شدگان زن در زندانهای سوریه هستند؛ اگر این مسأله درست باشد من آماده هستم تا دراین زمینه دخالت کنم ولی بعدا نیز تکذیبیه‌ای از سوی انها صادر خواهد شد و می‌گویند که به دنبال این موضوع نیستند.
سید حسن نصرالله ادامه داد: تظاهرات مشکل را حل نمی‌کند؛ مذاکرات دولت لبنان با عربستان و ترکیه و دیگر کشورها نیز به نتیجه نرسید؛ آیا فکر می‌کنید که ما به همین صورت فقط بیننده این مسائل و ناراحتی ها خواهیم بود و کاری نخواهیم کرد؟ برخی می گویند که ربایندگان نمی‌خواهند گروگانها را آزاد کنند و آنان در انتظار زمان بندی سیاسی مشخصی هستند.
سید حسن نصرالله خطاب به ربایندگان و حامیان آنها گفت: این ربوده شدگان و دیگر افراد مانند آل مقداد و مسیحیان را از منازعه سیاسی خارج کنید. 
سید حسن نصرالله تأکید کرد: ما به دنبال مشکل در لبنان نیستیم؛ و نمی‌خواهیم جنگ (سوریه) به لبنان منتقل شود برخی گروه های لبنانی به لبنانی ها در حومه القصیر حمله کردند؛ ما آنان را با اسم می شناسیم ولی در لبنان اقدامی صورت ندادیم زیرا با توجه به مسئولیت‌های ملی، اخلاقی و شرعی می‌خواهیم لبنان را از هرگونه جنگ دور نگه داریم.
سید حسن نصرالله با تأکید بر ضرورت توقف جنگ در سوریه اظهار داشت: رویدادهای سوریه به همه ما مربوط است؛ و دیگر آن زمان که لبنانی‌ها به صدور بیانیه و ابراز امیدواری اکتفا می‌کردند گذشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها