چرا متعب رييس گارد ملي عربستان شد؟

چرا متعب رييس گارد ملي عربستان شد؟
سه شنبه 7 خرداد 1392 - 15:16

پادشاه عربستان سعودي طي حكمي، رياست گارد ملي اين كشور را به وزارتخانه تبديل و "امير متعب بن عبدالله" را به اين سمت انتخاب كرد.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم،به عقيده تحليلگران، تغييرات اخير در ساختار نهادهاي عربستان و رؤساي آنها، از يك سو به گسترش دامنه اعتراضات در اين كشور و از سوي ديگر به وخامت حال پادشاه و مشكلات ناشي از مرگ وي در آينده ارتباط دارد.

عبدالله بن عبدالعزيز، ديروز (دوشنبه) ضمن موافقت با تبديل گارد ملي به وزارتخانه، "امير متعب بن عبدالله" را به عنوان وزير اين نهاد منصوب كرد. در همین حال فرد موسوم به مجتهد که اطلاع بسیاری از تحولات داخلی این کشور دارد، در تازه ترین تویت خود در پایگاه اجتماعی تویتر تاکید کرده این انتصاب نگرانی بسیاری را میان دیگر اعضای خانواده حاکم آل سعود به وجود آورده است و همه آنها با وحشت آخرین انتصاب های شاه فرتوت خود را مشاهده می کنند.

براساس دستور ملك عبدالله از اين پس نام "وزارت گارد ملي" جايگزين "رياست گارد ملي" در نامه نگاري هاي دولتي اين كشور لحاظ مي شود.

گارد ملي كه 60 سال پيش تشكيل شد، يكي از نهادهاي امنيتي عربستان سعودي به شمار مي رود و وظيفه آن پشتيباني از وزارت دفاع در بحران هاي خارجي و پشتيباني از وزارت كشور در بحران هاي داخلي از طريق "حفظ امنيت و مبارزه با تروريسم" است.

این گارد نقش مهمی در سرکوب اعتراضات مردمی در عربستان دارد و نیروهایی از همین گارد برای سرکوب مردم بحرین راهی این مجمع الجزایر شده اند. عبدالله خود بیش از پنج دهه فرماندهی گارد ملی را بر عهده داشت.

پربیننده ترین خبرها