قالی دوره صفویه 33 میلیون دلار فروخته شد

قالی دوره صفویه 33 میلیون دلار فروخته شد
پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 - 20:11

یک خریدار ناشناس، یک قالی نفیس دوره صفویه را در یک مزایده عمومی در نیویورک به قیمت 33 میلیون و 700 هزار دلار خرید.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که کارشناسان توقع داشتند این قالی نفیس به قیمت حداکثر 10 میلیون دلار به فروش برسد، یک خریدار ناشناس به صورت تلفنی، این قالی را به قیمت  ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار، یعنی بیش از سه برابر انتظارات کارشناسان خرید.
این خریدار ناشناس، با پرداخت شش میلیون و 600 هزار دلار برای هر متر این قالی پنج متری، رکورد قیمت فرش را شکست. این رکورد، پیش از این متعلق به قالی معروف به "کرمان" بود که دو سال پیش در یک حراجی عمومی در لندن، 9 میلیون و 595 هزار دلار خریده شده بود.
این قالی که به آن نام "برگ های داسی شکل" اطلاق شده است، 2.67 متر طول، و 1.95 عرض دارد و 350 سال پیش در دوره صفویه در ایران بافته شده است.
نام این قالی، برگرفته از برگ های داسی شکلی است که در نقشه این قالی بافته شده است. در این قالی از رنگ های هر چهار فصل سال استفاده شده است. طرح این قالی، کاملا شبیه نقاشی های دوره صفویه است و در طراحی آن، از طرح رستنی های چهار فصل نظیر شکوفه های آلو، برگ های انگور و درختان سرو استفاده شده است.
این فرش که احتمالا در کرمان بافته شده در اوایل قرن بیستم توسط ویلیام کلارک، سرمایه دار آمریکایی خریده شد بود و پس از مرگ وی در سال ۱۹۲۵ به موزه "کورکوران" اهدا شد. این موزه چند ماه پیش تصمیم گرفت برای پرداخت برخی هزینه‌های خود، آن را برای فروش عرضه کند. این فرش، نفیس ترین کالای موجود در موزه کورکوران بود و از آن به عنوان "مونالیزای قالی ها" نام می بردند.
یک مجله معروف آمریکایی از تعجب همه کارشناسان قالی و مجموعه داران عتیقه های نفیس از قیمت پرداخت شده برای خرید این قالی خبر داد و نوشت: این مبلغ، معادل مبلغی است که شخصی برای خرید کاخ "مل گیبسون" کارگردان و بازیگر مشهور آمریکایی در ایالت کنتیکت پرداخت کرده است، که علاوه بر داشتن 15 اتاق خواب، زمینی به مساحت 75 هکتار دارد.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها