چرا سوریه فعالیت کمیته تحقیق را محدود کرد؟

چرا سوریه فعالیت کمیته تحقیق را محدود کرد؟
پنج‌شنبه 3 مرداد 1392 - 23:00

تیم تحقیقات بین المللی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بررسی های اولیه خود را در دمشق آغاز و با شماری از مسئولان دیدار کرد، و این در حالی است که این تیم از سوی طرف های بین المللی و غربی برای عدم اکتفا به تحقیق در منطقه خان العسل به شدت تحت فشار است.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم از دمشق، پس از برتری میدانی که ارتش سوریه در عرصه های جنگ به دست آورد، موضوع استفاده سلاح شیمیایی به منظور کسب موقعیتی بهتر مطرح شد و کمیته تحقیق بین المللی به ریاست " اکی سیلستروم " سوئدی به منظور ایجاد سازوکارهای لازم جهت آغاز به کار کمیته، به دمشق سفر کرد.

دولت سوریه با درخواست از سازمان ملل برای تشکیل کمیته حقیقت یاب در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی توسط گروه های مسلح و حامیان عرب و بین المللی آنان ثابت کرد که حسابش پاک است و او را از محاسبه باکی نیست.

"علی قاسم" سردبیر روزنامه الثوره السوریه روز پنج شنبه در این خصوص به شبکه العالم گفت: درخواست تشکیل کمیته حقیقت یاب، ابتدا از سوی دولت سوریه مطرح شد اما کشورهای غربی فشار آوردند و دبیرخانه سازمان ملل نیز نقشی منفی در برآوردن این خواسته دولت سوریه ایفا کرد.

وی افزود: به این ترتیب باید گفت آن ها، تنها زمانی متوجه موضوع سلاح های شیمیایی شدند که دولت سوریه درخواست تشکیل کمیته حقیقت یاب داد. شکی نیست که آن ها به خوبی می دانند که عناصر مسلح و سازمان های تروریستی عملا از گاز سارین در منطقه خان العسل در حلب استفاده کرده اند.

در این میان و در حالی که ارسال تیم بین المللی برای بررسی استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه خان العسل توسط دولت سوریه مطرح شده بود، ناگهان مطالبات دیگری مبنی بر ضرورت گسترش حوزه ماموریت کمیته به مناطق دیگر مطرح شد و این مساله به نقطه اختلاف میان کمیته و دولت سوریه تبدیل شد.

یحیی سلمان سرلشکر بازنشسته و کارشناس امور راهبردی سوریه در این خصوص به شبکه العالم گفت: کمیته بین المللی درصدد بازرسی سراسر اراضی سوریه است و اگر چنین چیزی را بپذیریم باید منتظر تکرار اتفاقی که در عراق افتاد باشیم. این کار سودی نخواهد داشت و نمی تواند به مشخص شدن حقیقت کمکی بکند زیرا به زمان طولانی نیاز خواهد داشت و به همین سبب دولت سوریه این مطالبات را رد کرد.

دولت سوریه و عناصر مسلح، در 19 مارس گذشته یکدیگر را به استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه خان العسل واقع در حومه حلب متهم کردند. بر اثر استفاده از سلاح شیمیایی در این منطقه، دستکم 30 نفر از مردم منطقه کشته شدند.

دولت سوریه با ورود کمیته تحقیق به مناطقی که برای بررسی تعیین نشده اند، مخالف است و با استناد به تجربه عراق نمی خواهد تحت هیچ شرایطی چنین تجربه ای در سوریه تکرار شود.


25-11:49
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها