انزوای منطقه ای ترکیه؛

انتقاد شدید رسانه های ترکیه از سیاست های اردوغان

انتقاد شدید رسانه های ترکیه از سیاست های اردوغان
دوشنبه 7 مرداد 1392 - 23:12

روزنامه های ترکیه از سیاست رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور در قبال بحران سوریه و حمایت بیش از حد از اخوان المسلمین و پیامدهای آن انتقاد کردند.

به گزارش دوشنبه شب پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "طرف" چاپ ترکیه با انتشار مطلبی با عنوان "موضع ترکیه و دوری از واقع گرایی" نوشت: مواضع اردوغان در قبال مصر با حقایق مصر هماهنگی ندارد.

این روزنامه افزود: ما از کشوری بسیار تاثیرگذارتر از ترکیه در تعیین سرنوشت خاورمیانه سخن به میان می آوریم و باید اذعان کرد که موضع دنیا در خصوص به حاشیه راندن دولت اخوان المسلمین با تمایلات اردوغان همخوانی ندارد زیرا مواضع اردوغان بیانگر اصرار وی بر عدم درک حقایق مصر است. ترکیه در خصوص مصر باید به حقایق و تعقل بازگردد.

روزنامه "ینی شفق" نیز به مسئله دموکراسی بین غرب و اعراب پرداخت و "ابراهیم قالین مشاور" ارشد رجب طیب اردوغان در گفت وگو با این روزنامه فاش کرد که شرق شناسان همواره مدعی بودند که "جهان اسلام دموکراسی را نمی پذیرد"، اما انتخابات مصر و تونس آشکار ساخت که عرب ها با آگاهی تمام آماده پذیرش دموکراسی هستند و اکنون سوال این است که آیا غرب آمادگی پذیرش دموکراسی را دارد؟ غرب زمانی که حماس به قدرت رسید  و نیز زمانی که اخوان المسلمین مصر به قدرت رسیدند، دموکراسی را فراموش کرد.

وی افزود: دستگاه نظامی مصر اخوان المسلمین را به توسل به خشونت وادار می کند تا کودتای خود را توجیه کند، اما واقعیت این است که در این میان همه طرف ها متضرر می شوند.

"قدری غوسیل" نویسنده روزنامه "ملیت" چاپ ترکیه هم در یادداشتی با اشاره به سیاست های اردوغان، می پرسد: چگونه است که ما برای خودمان دام های متعدد پهن کرده ایم؟ آیا با پای خود به سوی دام در حرکت هستیم؟

وی در ادامه آورده است: تحولات ضد اخوان و محور ترکیه از انفجارهای شهر مرزی ریحانلی شروع شد، به طوری که پس از آن اخوان المسلمین مصر در کودتایی برکنار شدند و سپس در قطر تحولات و تغییرات قدرت به وجود آمد و در نتیجه محور ترکیه- قطر- عربستان فروپاشید و در نهایت کردها بر راس العین و مناطق دیگری در شمال سوریه سیطره یافتند.

این نویسنده ترک در پایان خاطرنشان کرد: این تحولات باعث شده است که ترکیه بیش از هر زمان دیگری در انزوای منطقه ای قرار بگیرد و بدون شک انزوای هولناک ترکیه نتیجه سیاست های حزب عدالت و توسعه است.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها