توقف همکاری های ترکیه با مصر

توقف همکاری های ترکیه با مصر
چهارشنبه 9 مرداد 1392 - 11:46

العالم - ترکیه بیش از 27 توافقنامه و تفاهم نامه همکاری با مصر را که سال گذشته بین دو کشور امضا شده بود، لغو کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دولت رجب طیب اردوغان که از برکناری دولت مصر به ریاست محمد مرسی بسیار آشفته است با روی کار آمدن دولت موقت همکاری های خود با مصر را به شدت کاهش داده. رویکرد منفی ترکیه به دولت جدید مصر باعث افزایش تنش های بین دو کشور شده است.

سایت روزنامه " الیوم السابع " تأکید کرد: اولین مجازات قاهره از سوی آنکارا لغو قرارداد فروش 10فروند هواپیمای تجسسی بدون خلبان مدل انکا یا عقاب از پیشرفته ترین هواپیماهای جهان و هم چنین لغو همه مانورهای نظامی میان دو کشور است. همچنین در حالی که حکم "احمد ایلدز" در چهارم ژوئیه به عنوان سفیر جدید آنکارا در قاهره امضا شده، وی هنوز به قاهره نرفته است.
اردوغان یکشنبه گذشته در یک میهمانی افطار در استانبول، کشتار هواداران محمد مرسی در میدان رابعه عدویه را جنایت خواند و تاکید کرد: ما در برابر حوادث مصر ساکت نخواهیم ماند.

اردوغان پیش از این نیز در یک سخنرانی گفته بود پس از تعیین دولت جدید مصر، محمد البرادعی معاون بین الملل رئیس جمهور موقت مصر می خواسته با وی صحبت تلفنی داشته باشد که وی این درخواست را رد کرده، و گفته او را به رسمیت نمی شناسد. با این حال مقامات مصری این ادعا را به شدت تکذیب کردند.

دولت رجب طیب اردوغان از حامیان سرسخت دولت محمد مرسی بود و پس از برکناری وی، رابطه ترکیه با برخی از کشورهای حامی دولت جدید مصر مثل عربستان به شدت تیره شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها