پشت پرده اختلافات سران القاعده در سوریه

پشت پرده اختلافات سران القاعده در سوریه
چهارشنبه 16 مرداد 1392 - 14:53

اختلافات میان سرکردگان گروههای تروریستی وابسته به القاعده در سوریه به مرحله قطع ارتباط رسیده و تلاش ها برای دستیابی به راه حلی در این زمینه با شکست مواجه شده است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، اختلافات میان سرکردگان گروههای تروریستی موسوم به "جبهه النصره" و "دولت اسلامی عراق" به مرحله قطع ارتباط میان طرفین رسیده است و این امر بر فعالیت های میدانی آنها نیز تأثیر گذاشته است.
نمایندگان "ابوبکر بغدادی" سرکرده "دولت اسلامی عراق"، جبهه النصره را یک باند مسلح و "ابومحمد جولانی" سرکرده این گروه را به عنوان "سرباز جدا شده" می دانند.
اختلافات میان این دو گروه القاعده همچنان ادامه دارد و هر روز بر عمق و شدت آن افزوده می شود. این اختلافات به مرحله قطع ارتباط میان بغدادی، سرکرده "دولت اسلامی عراق" و ابومحمد جولانی، سرکرده "جبهه النصره" رسیده و تلاش های میانجی گران در این زمینه نتیجه ای به همراه نداشته است.

این در حالی است که تلاش ها در سطح سران دو گروهک بر کنترل اختلافات و جلوگیری از رسیدن آن به رسانه ها و نیروهای تحت فرماندهی شان متمرکز شده است. به ویژه اینکه سوری ها این روزها شاهد جدایی شمار زیادی از تروریست ها و پیوستن آنها به شاخه تازه تأسیس القاعده موسوم به "دولت اسلامی در عراق و شام" تحت سرکردگی بغدادی، می باشد.
جولانی با پافشاری بغدادی برای ادغام دو گروهک تحت یک نام مخالفت کرده است. این امر منجر به دخالت "ایمن الظواهری" رهبر سازمان بین المللی "القاعده" برای پایان دادن به اختلافات بین گروهک های مذکور شد. الظواهری، پیشنهاد کرد تا این گروه به حالت سابق باقی بماند تا اینکه وضعیت درباره نزاع اخیر روشن شود.
در این راستا، برخی از منابع نزدیک به گروههای افراطی تأکید کردند که پیام ایمن الظواهری که روز نوزدهم ژوئیه گذشته از طریق شبکه الجزیره قطر پخش شد، کاملا صحیح است. زیرا وی در این پیام درخواست کرد تا اوضاع به وضعیت قبل از اختلافات اخیر بازگردد. وی در این پیام با تخطئه رهبران دو گروهک جبهه النصره و دولت اسلامی عراق، خواستار لغو تشکیلات تازه تأسیس موسوم به "دولت اسلامی عراق و شام" شد تا گروهک "دولت اسلامی عراق" به سرکردگی بغدادی و گروهک "جبهه النصره" به فرماندهی جولانی همچنان به وضعیت سابق باقی بمانند.
اختلاف میان سرکردگان سازمان تروریستی القاعده، موضوع جدیدی نیست. بلکه نکته جدید در این زمینه پاسخ دادن علنی رهبران آن به یکدیگر از طریق رسانه هاست. بحران رهبران القاعده در سوریه، امری است که چند سال پیش شاهد وقوع آن در عراق بودیم. در گذشته نیز میان سرکردگان سازمان القاعده تحت امر "اسامه بن لادن" و "ابومصعب الزرقاوی" سرکرده این سازمان در عراق اختلافاتی به وجود آمد.
پاسخ های علنی رهبران القاعده به یکدیگر بار دیگر باعث مطرح شدن اختلافات میان آنها شد که این بار اختلاف میان دو تن از رهبران این سازمان تروریستی بین المللی است. اولین نفر در این زمینه، ابومحمد جولانی، ملقب به "فاتح" سرکرده گروهک "جبهه النصره لأهل الشام" می باشد. وی در ماههای اولیه بحران سوریه برای اولین بار رسانه ای شد و ویدئویی از وی در روز اعلام تشکیل جبهه مذکور منتشر گردید. با این وجود هویت حقیقی جولانی تاکنون محرمانه باقی مانده است. وی با نقاب رفت و آمد می کند و حتی در جلسه با فرماندهان گروههای جنگجو نیز، نقاب را از چهره خود برنمی دارد.
براساس اطلاعات به دست آمده، وی در جنگ با امریکایی ها در عراق حضور داشته و به مدت چند سال در آن کشور زندانی بوده است. اما به دنبال آغاز بحران سوریه، سرکرده گروهک "دولت اسلامی عراق" وی را برای تأسیس یک گروهک "جهادی" به سوریه فرستاد که سرانجام به نام "جبهه النصره" شناخته شد.
اما ابوبکر بغدادی، سرکرده گروهک "دولت اسلامی عراق" پس از کشته شدن ابوعمر بغدادی در درگیری با نیروهای امریکایی در سال 2010 به این سمت رسید. بغدادی، یکی از افراد نزدیک به "ابومصعب الزرقاوی" از بارزترین رهبران القاعده می باشد. وی به دنبال اعلام وحدت از طریق ادغام "جبهه النصره" با تشکیلات "دولت اسلامی عراق" تحت عنوان "دولت اسلامی عراق و شام" به شهرت رسید. وی همچنین جزئیاتی درباره تأسیس "جبهه النصره" و معرفی جولانی به سرکردگی آن افشا کرد.
بغدادی در پاسخ به "ایمن الظواهری" رهبر سازمان بین المللی القاعده با انتشار یک پیام صوتی بر ادغام این دو گروهک تأکید و اعلام کرد که وی تصمیم نهایی خود را گرفته است و در این باره با هیچ کس رایزنی و از مواضعش عدول نخواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها