توطئه جدید امریکا، قطر و ترکیه علیه مصر

توطئه جدید امریکا، قطر و ترکیه علیه مصر
پنج‌شنبه 17 مرداد 1392 - 17:06

قاهره (العالم) ـ مدیر مرکز تحقیقات سیاسی و توسعه ای "الشرق" در قاهره، با اشاره به شدت گرفتن بحران در مصر از سناریوی جدید و تاریک امریکا با همکاری ترکیه، قطر و دیگر کشورها علیه مصر خبر داد.

"صلاح هاشم" روز پنجشنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: در صورت شکست سناریوی کنونی و رایزنی های دیپلماتیک در مصر، امریکا سناریوی دیگری دارد که آن را اجرا خواهد کرد. این در حالی است که این کشور در به شکست کشاندن مذاکرات و گفتگوهای کنونی میان ارتش و دولت با گروه اخوان المسلمین نقش اساسی داشته است.
وی افزود: در صورتی که نزاع بر سر قدرت در کشور به وجود آید احتمال دارد مصر به سرنوشت سوریه دچار شود و جبهه تروریستی برای جنگیدن با ارتش مصر تشکیل شود. در چنین حالتی و در صورت رویارویی با ارتش، ساختار این نهاد نظامی از داخل فروخواهد پاشید و کشور قادر به تحمل پیامدهای سقوط ارتش نیست زیرا مصر به شدت به ارتش نیازمند و وابسته است.
صلاح هاشم اظهار داشت: اقدامات امریکا به ایجاد نوعی بی ثباتی خواهد انجامید که هدف از آن افزایش فشارهای اخوان المسلمین بر ارتش خواهد بود تا در نتیجه امریکا بار دیگر وارد صحنه شود.
این پژوهشگر مصری افزود: سناریوی تاریکی از سوی امریکا و با همکاری ترکیه، قطر و برخی دیگر از کشورهای عربی و خارجی مطرح است. این گروه از کشورها بر این باورند که به دنبال تظاهرات مردم در سی ام ژوئن علیه مرسی، وی اعتبار خود را از دست نداده است و آنچه در سوم ژوئیه رخ داد یک کودتا بوده است.
وی تأکید کرد: در درجه اول، موضوع اعمال خشونت از سوی ارتش و وزارت کشور با هدف پایان دادن به تحصن ها، سناریوی مطرحی نیست. اما بازنده نزاع کنونی بر سر قدرت که میان ارتش و جماعت اخوان المسلمین وجود دارد ارتش خواهد بود.
این تحلیلگر سیاسی خاطر نشان کرد: انتظار می رود گفتگوها یا رایزنی های داخلی انجام شود و در داخل گروه اخوان المسلمین نیز گفتگوهایی با هدف مذاکره با طرف مقابل در حال انجام است. آنها خواستار بازگشت مرسی به قدرت هستند. اما پذیرش این درخواست برای طرف مقابل به معنای عقب نشینی کامل است. اخوان المسلمین همچنین خواستار بازگشت مجلس شورای منحل شده و اعتبار مجدد قانون اساسی و آزادی فوری رهبرانشان هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها