گفتگوی تلفنی لاوروف و کری درباره سوریه

گفتگوی تلفنی لاوروف و کری درباره سوریه
چهارشنبه 6 شهريور 1392 - 10:06

به دنبال افزایش تنش های بین المللی و احتمال حمله به سوریه، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه مطبوعاتی روز دوشنبه (4شهریور ماه) خود در باره سوریه، ضمن هشدار نسبت به هر گونه دخالت نظامی در سوریه اعلام کرده بود که قرار است به زودی با همتای آمریکایی خود در این باره تلفنی گفت وگو کند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت امور خارجه روسیه از گفت وگوی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور با جان کری همتای آمریکایی اش خبر داد.

بنابر این گزارش لاوروف در این تماس تلفنی، اتهامات آمریکا علیه نظام سوریه در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در حمله به منطقه الغوطه الشرقیه را رد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، جان کری در تماس تلفنی با لاوروف دیدگاه دولت آمریکا در مورد پرونده سوریه را بیان کرد. لاوروف نیز از رویکرد بعضی کشورها برای به شکست کشاندن حل مسالمت آمیز بحران سوریه ابراز نگرانی کرد.

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه مطبوعاتی روز دوشنبه خود نیز تاکید کرده بود که غرب براي اثبات اتهام به دمشق در خصوص استفاده از سلاح شيميايي هیچ مدرکی دراختیار ندارد.

لاوروف با تاکید بر این که دولت سوريه با توجه به شرایط نظامي و همچنین به لحاظ سياسي نیازی به استفاده از سلاح شيميايي ندارد، همچنین افزوده بود فكر اينكه تخريب زيرساخت هاي ارتش سوريه، جنگ داخلي را به پايان مي رساند، وهم وخيالي بيش نيست.

در همین حال فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید کرد که تحقیقات در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در ریف دمشق سوریه دیر نشده است.

وی با بیان این که به ندرت تحقیقات داخلی در مدت بسیار کوتاه مانند تحقیقات در مورد حادثه بیست و یکم ماه اوت در سوریه آغاز می شود، گفت: با توجه به تعداد زیاد قربانیان این حادثه، گذشت چند روز بر امکان جمع آوری نمونه ها و گفتگو با شاهدان و قربانیان تاثیر نمی گذارد.

تحقیقات بین المللی در باره استفاده از سلاح شیمیایی درحالی در سوریه در جریان است که کارشناسان در باره اهداف آن ظن و تردید دارند.

چارلز دالفر رئیس سابق گروه آمریکایی برای یافتن جنگ افزارهای کشتار جمعی عراق با هشدار در باره تکرار سناریوی عراق در سوریه افزود: اوضاع سوریه اکنون بسیار ملتهب و شبیه به عراق است و تحولات به سمت توسل آمریکا به زور در باره سوریه پیش می رود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها