دلیل تأخیر حمله آمریکا به سوریه

دلیل تأخیر حمله آمریکا به سوریه
شنبه 9 شهريور 1392 - 13:48

نویسنده و پژوهشگر عرب، با اشاره به مخالفت پارلمان انگلیس با حضور این کشور در حمله آمریکا به سوریه، از پایان دوره جنگ های برق آسا خبر داد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" تأکید کرد: در حالی که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس ناوهای جنگی و جنگنده های خود را برای حضور در حمله به سوریه، راهی قبرس کرده بود، پارلمان این کشور آرزوهایش را به باد داد. کامرون نتوانست با توجیه های حقوقی و ادعای بشردوستی، پارلمان انگلیس را قانع کند و حتی دلایلی که درباره اثبات استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی ارائه کرد نتوانست تاثیری بر مخالفت پارلمان بگذارد؛ این در حالی است که بیش از 60 درصد از مردم آمریکا نیز نظری مشابه نمایندگان پارلمان انگلیس دارند.

عطوان تأکید کرد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز اسیر خطوط قرمزی است که خود تعیین کرده و سرانجام به صورت تدریجی ناچار به رد شدن از آن ها شده است؛ همین مساله سبب شد، شب گذشته اعلام کند که هنوز برای آغاز جنگ و شلیک موشک به اهداف سوریه تصمیم قطعی نگرفته است، شاید او متوجه شده است که نیت ها و مقاصدش از همه سو زیرسئوال رفته و مورد تردید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دوره یکسره کردن جنگ از طریق حملات قوی و برق آسا به پایان رسیده است و جنگ های مشابه سال 1967 که در آن، قربانیان جنگ ها به سرعت پرچم سفید را بالا آوردند، به تاریخ پیوسته اند و دیگر جنگی با اصول و مختصات جنگ های قدیمی وجود ندارد.

این نویسنده و پژوهشگر عرب با اشاره به اینکه آمریکا و غرب در مدت 15 سال گذشته، پنج بار به کشورهای عربی و اسلامی حمله کرده اند؛ اظهار داشت، این جنگ ها بیش از پنج هزار میلیارد دلار برای آن ها هزینه برد و به کشته شدن هفت هزار تن از سربازان این کشورها منجر شد و چهره این کشورها را در جهان خدشه دار کرد؛ و آن ها را به عنوان کشورهایی متجاوز و جنگ طلب معرفی کرد و در یک کلام می توان گفت که فروپاشی اقتصادی که این کشورها به آن دچار شده اند، در واقع پیامد این جنگ ها است.

عبدالباری عطوان تأکید کرد: ما با نظریه حملات محدود که این روزها به عنوان یکی از گزینه های اوباما که بیش از سایر گزینه ها برای آن تبلیغ می شود، مخالفیم و عناوین انسان دوستی را که برای توجیه آن مطرح می شود نیز نمی پذیریم؛ زیرا جنگ های پیشین نیز با همین بهانه ها و توجیه ها آغاز شد و سرانجام به اشغال کشورها و براندازی نظام ها انجامید و نمونه های آن را در عراق، لیبی و افغانستان شاهد بودیم و قرار نیست سوریه استثنایی در این روند باشد.
وی ادامه داد؛ اوباما هراسان و مردد است، زیرا نظر ما و دیگران را در این چارچوب شنیده است، او از پیامدهای این جنگ می ترسد زیرا سوریه تنها نیست و هم پیمانان این کشور به خوبی می دانند که این جنگ باید آخرین جنگ منطقه باشد زیرا سقوط سوریه به ضرر آن ها خواهد بود، همان طور که سقوط عراق، سقوط دیگر نظام های عربی را به دنبال داشت و به تقویت سلطه گری آمریکا و اسرائیل در منطقه منجر شد.

عطوان با اشاره به دروغ "الجبوری" درباره وجود کارخانه های سیار سلاح شیمیایی و بیولوژیک در عراق خاطرنشان کرد که، شاید سازمان اطلاعات آمریکا این دروغ را در دهان او انداخت، دروغی که کالین پاول سرانجام به صورت علنی از آن عذرخواهی کرد. الجبوری اکنون در رستوران "برگر کینگ" در یکی از شهرهای آلمان به عنوان خدمتکار مشغول است. او به دروغ بودن ادعایش اعتراف کرد، دروغی که یک میلیون کشته و پنج میلیون زخمی در عراق برجا گذاشت و این کشور را ویران کرد و همزیستی جامعه را از هم گسست و زندگی رقت بار آن ها را به خبر اول خبرگزاری ها و شبکه های تلویزیونی تبدیل کرد.

عطوان هشدار داد: آیا در آینده، پس از آن که سوریه ویران شد و صدها هزار سوری و احتمالا همسایگان سوریه زیرخاک رفتند، متوجه دروغ دیگر آمریکا یا اسرائیل خواهیم شد؛ و دست یک جبوری دیگر از نوع سوری رو خواهد شد؟


26

پربیننده ترین خبرها