گزینه‌های پیش روی اسرائیل هنگام حمله به سوریه

گزینه‌های پیش روی اسرائیل هنگام حمله به سوریه
شنبه 9 شهريور 1392 - 21:21

روزنامه عبری زبان "معاریو"، با تحلیل سناریوهای مختلف، واکنش احتمالی رژیم صهیونیستی به حمله غرب به سوریه را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در تحلیل روزنامه معاریو آمده است که احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه امروز به شدت قوت گرفته است و باوجود آن که تحقیقات امنیتی، حاکی از ضعیف بودن احتمال حمله سوریه به اسرائیل است، با این حال محافل اسرائیلی، سناریوهای متعددی برای این وضعیت در نظر گرفته اند.

به نوشته این روزنامه، در صورت حمله آمریکا به سوریه، مهم ترین سناریوهای پیش روی اسرائیل به ترتیب زیر خواهد بود.

نخست، مشارکت "اسرائیل" در حمله احتمالی به سوریه، است و معاریو از آن به عنوان فرصتی برای از بین بردن محول مقاومت (ایران، حزب الله و سوریه) تعبیر کرده است.

سناریوی دوم، بر پایه حمله موشکی گروه های مسلح هوادار دولت سوریه به "اسرائیل" به منظور بحرانی کردن مرزهای شمال فلسطین اشغالی با سوریه یا لبنان استوار است.

سومین سناریو، مربوط به واکنش حزب الله از خاک لبنان یا اراضی سوریه، و حمله به "اسرائیل" است. این روزنامه در این باره نوشت: پیش بینی می شود در صورت حمله آمریکا به سوریه، ایران، حزب الله را تحت فشار قرار دهد تا به طور مستقیم یا از طریق گروه های وابسته فعال در سوریه، برضد اسرائیل واکنش نشان دهد. این روزنامه صهیونیستی، اقدام حزب الله در انتقال سلاح های راهبردی از سوریه به لبنان را سومین سناریوی احتمالی زمان حلمه به سوریه ذکر کرد و این درحالی است که مسئولان صهیونیست، ادعا می کنند که ارتش این رژیم، هرگونه تلاش حزب الله در این مجال را خنثی خواهد کرد.

"موشه یعالون" وزیر جنگ رژیم صهونیستی در این زمینه گفت: در صورتی که حزب الله دست به انتقال سلاح های راهبردی از سوریه به لبنان بزند، این کار در حکم عبور از خط قرمز "اسرائیل" خواهد بود و ما به هیچ وجه از آن چشم پوشی نخواهیم کرد.

سناریوی چهارم، شلیک موشک های شیمیایی به اراضی اشغالی است، که "اسرائیل" برای مقابله با این امر به تازگی سه سامانه دفاع موشکی نصب و راه اندازی کرده است.

معاریو افزود: هرچند با هجوم هزاران اسرائیلی به سوی مراکز توزیع ماسک های ضد شیمیایی جو روانی بی سابقه ای بر اراضی اشغالی حکمفرا شده است، اما احتمال شلیک موشک های شیمیایی به "اسرائیل" بسیار ضعیف است، هرچند نمی توان این احتمال را کاملا مردود دانست.

بنا به تحلیل معاریو، در صورت تحقق این سناریو و با توجه به اظهارات روز گذشته مقامات امنیتی رژیم صهیونسیت مبنی بر این که حمله شیمیایی سوریه به "اسرائیل"، سوریه را به عهد حجر باز می گرداند؛ انتظار می رود ارتش این رژیم، با تمام توان به سوریه حمله کند.

- سناریوی پنجم آن است که رژیم صهیونیستی سکوت اختیار کند و از هرگونه واکنشی خودداری کند. این سناریو مشابه سناریویی است که درجنگ دوم خلیج فارس صورت گرفت. در آن زمان بیش از 34 کشور به سرکردگی آمریکا به عراق حلمه کردند و رئیس جمهور وقت عراق نیز چند موشک اسکاد به اسرائیل به عنوان متحد اول آمریکا در خاورمیانه، شلیک کرد اما آمریکا از "اسحاق شامیر" نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی خواست به صدام پاسخ ندهد.

هدف آمریکا از این درخواست، جلوگیری از به هم ریختن ائتلاف گسترده ای بود که برای تشکیل آن تلاش کرده بود. با این حال، به باور نشریه، در حال حاضر دلیلی وجود ندارد که آمریکا از "اسرائیل" بخواهد چنین رفتاری پیشه کند.

سناریوی ششم؛ مشارکت گروه های فلسطینی در حمله موشکی به اسرائیل از غزه است. به نوشته معاریو، ممکن است جنبش حماس که به سبب اختلاف نظر درباره بحران سوریه، دچار سردی روابط با ایران شده است، از این فرصت استفاده کند و با حمله موشکی به "اسرائیل" زمینه ازسرگیری روابط با ایران را فراهم کند. این احتمال به ویژه پس از تنها شدن حماس در پی عزل محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، قابل تامل به نظر می رسد.

روزنامه معاریو در پایان خاطرنشان می کند که ممکن است جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با همزمان با حمله آمریکا به سوریه، دست به اقدامات تحریک آمیز علیه "اسرائیل" بزند.

 

پربیننده ترین خبرها