در راستای افزایش توازن رزمی پدافند هوایی عراق

عراق اولین سامانه های ضدهوایی پیشرفته را دریافت کرد

عراق اولین سامانه های ضدهوایی پیشرفته را دریافت کرد
سه شنبه 26 شهريور 1392 - 12:28

اولين سامانه دفاع هوايي پيشرفته عراق براي تقويت پدافند هوايي اين كشور به منظور مقابله با هرگونه تجاوز نظامي خارجي وارد خدمت در ارتش شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت دفاع عراق درعين حال نوع اين سامانه را فاش نكرد و تنها گفت: اين سامانه مي تواند يگان پدافند هوايي را براي مقابله با هرگونه تجاوز نظامي خارجي يا نقض حريم هوايي عراق تقويت كند.
يك منبع امنيتي به روزنامه العرب چاپ لندن گفت: فرماندهي يگان دفاع هوايي جشن دريافت يك سامانه موشكي پيشرفته و مدرن را چند روز پيش برگزار كرد و اين اقدام درچارچوب تكميل آمادگي يگان دفاع هوايي صورت مي گيرد كه متشکل از سامانه هاي دفاعي و راداري شناسايي و دستگاه هاي توليد پارازيت است تا كار خود را به طور دقيق و موثر انجام دهند.

به گزارش العالم هر چند عراقی ها حاضر نشدند که نوع این سامانه را اعلام کنند اما این سامانه موشکی باید از نوع "بوک" و ساخت روسیه باشد که در نوع خود قدرتمندترین سامانه میانبرد در جهان است و می تواند هر هدف هوایی را با دقت بالای 98درصد مورد اصابت قرار دهد.

پیش از این گفته شده بود که قرار است عراق این سامانه را در مناطق شمالی مستقر کند تا مانع از تجاوز متعدد جنگنده های ترک به خاک خود به بهانه هدف قرار دادن شورشیان کُرد شود.
در همین راستا باید گفت که پيش از اين يك قرارداد بزرگ چهار ميليارد دلاري خريد سلاح و بالگردهای جنگي از روسيه بعد از افشاي خبر دريافت رشوه مسئولان روس و عراقي و واسطه ها تا مبلغ 200 ميليون دلار، با شكست روبرو شد، هر چند دولت عراق با رسیدگی به مساله رشوه بار دیگر این قرارداد را عملیاتی کرد.
منبع ياد شده همچنین از حضور جنگنده های اف 16 در عراق در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: خلبانان عراقي از بيش از يكسال پيش آموزش هاي فشرده اي را در واشنگتن توسط مربيان آموزشي جنگنده های اف 16 مي بينند و همزمان نيز حدود 350 تكنسين عراقي در اردن مهارت هاي زبان انگليسي را براي ارتباط با هواپيماها فرا مي گيرند.
اين منبع كه خواست نامش فاش نشود، گفت: فرماندهي نيروي هوايي با هماهنگي يك تيم ويژه آمريكايي مستقر در پايگاه بلد در شمال بغداد، اقدامات اجرايي و فني براي تشكيل اولين تيم اسكادران جنگنده هاي اف 16 را آغاز كرده است و پيش بيني مي شود كه اولين اسكادران از اين هواپيماها سال آينده وارد عراق شوند؛ بويژه كه فرماندهي نيروي هوايي عملا اقدامات اجرايي و فني براي تشكيل اولين اسكادران جنگنده هاي اف 16 را آغاز كرده است.
وي افزود: رادارهاي ويژه هدايت اين هواپيماها زير نظر مديريت مشترك تكنسين هاي عراقي و آمريكايي فعاليت مي كنند و اين اقدام در راستاي ايجاد زيرساخت هاي لازم ويژه هواپيماهاي اف 16 است.
واشنگتن قراردادي را با بغداد براي تحويل گرفتن 18 فروند جنگنده اف 16 بسته است و قرارداد ديگري نيز در مرحله موافقت اوليه قرار دارد كه براساس آن 18 فروند ديگر نيز تحويل خواهد گرفت.
دولت عراق سال گذشته بودجه اي را براي خريد 36 فروند اف 16 اختصاص داد و اولين پيش پرداخت را به آمريكا پرداخت كرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها