سران عرب اوباما را برای حمله به سوریه ترغیب کردند

سران عرب اوباما را برای حمله به سوریه ترغیب کردند
چهارشنبه 27 شهريور 1392 - 11:28

روزنامه وال استریت ژورنال فاش کرد که سران عرب به صورت غیر علنی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را به حمله به سوریه ترغیب کردند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش مفصلی را درباره تحرکات سیاسی و مواضع کشورها و سران درباره حوادث پشت پرده در زمان مذاکرات و تدارک در خصوص حمله نظامی به سوریه منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، سران عرب باراک اوباما را برای حمله به سوریه ترغیب کردند اما در ساعاتی سرنوشت ساز وی پذیرفت که این حمله را به تأخیر بیندازد، انگلیس هم دو روز قبل از رای گیری در مجلس عوام آمادگی خود را به اوباما برای شرکت در حمله نظامی به سوریه اعلام کرد اما مجلس عوام به این موضوع رأی نداد.

این مطالب در گزارش مفصل "وال استریت ژورنال" برای بررسی تحرکات سیاسی مختلف و مواضع کشورها و سران دیگر در پشت پرده با استناد به مسئولان بلندپایه کاخ سفید و وزارت امور خارجه و وزارت دفاع و کنگره و مسئولان اروپایی و خاورمیانه منتشر شده است.

در این گزارش آمده است اوباما بلافاصله بعد از خبر حمله شیمیایی به این باور رسید که این اقدام تغییری در قواعد بازی به شمار می رود. اما به علت وعده هایش  درباره کاهش حضور نظامی در عرصه بین المللی و نزدیک شدن به لبه پرتگاه به سبب صدور دستور برای آغاز حمله و سپس روی آوردن به کنگره و درخواست موافقت آن، دچار سردرگمی شد.

اوباما به سرعت متوجه شد که طرح روسیه بهترین گزینه است زیرا از این بیم داشت که حمله محدود، آمریکا را به صحنه درگیری جدیدی بکشاند. با این حال موافقت اوباما با طرح روسیه خشم هم پیمانان آمریکا را برانگیخت زیرا این امر نقش مهم و معتبری را به روسیه در عرصه بین المللی به زیان آمریکا بازگرداند.

در این حال عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن مرخصی سالانه خود را نیمه تمام گذاشت و بلافاصله به واشنگتن بازگشت تا مسئولان را به اجرای تصمیم حمله خارج از چارچوب سازمان ملل متحد ترغیب کند.

در ادامه گزارش آمده است: وزارت دفاع آمریکا بعد از اینکه مطلع شد صدور فرمان اوباما برای حمله بین ساعت سه و چهار بعد ازظهر روز شنبه 31 اوت به وقت واشنگتن حتمی است، کنفرانس خبری فرضی برای امتحان آمادگی دستگاه رسانه برگزار کرد.    

ساعت پنج 31 اوت اوباما در باغ کاخ سفید از دنیس ماکدونو مدیر بخش اداری خواست، مشاوران ارشد را به نشستی در ساعت هفت شب برای رایزنی درباره نتیجه رای گیری کنگره دعوت کند.

سران کنگره به ویژه جان بینر رئیس مجلس نمایندگان از نتیجه رای گیری به نفع رئیس جمهور ابراز نگرانی و به او توصیه کردند صبر کند.

اوباما بلافاصله با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه تلفنی گفتگو کرد تا به او اطلاع دهد که به زمان بیشتری برای متقاعد کردن کنگره برای رای دادن به نفع او نیاز دارد.  

اوباما در نشست گروه بیست با ناکامی بیشتری مواجه شد و بعد از اینکه نتوانست حدود نیمی از اعضا را متقاعد کند، نشست را ترک کرد.

عربستان و ترکیه از تصمیم اوباما حمایت کردند اما کشورهای عربی هم پیمان ترجیح دادند سکوت کنند. مسئولان اردن و امارات به کنگره اطلاع دادند که از حمله حمایت می کنند اما آنها حاضر نیستند این مسئله را علنا بپذیرند.   

سخنان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در لندن درباره سلاح شیمیایی از پیش هماهنگ شده نبود، و به نظر می رسد کاخ سفید معتقد بود که این ممکن است زمینه را برای خروج از بن بست سیاسی فراهم کند. 

از سوی دیگر دایان فاینستاین رئیس کمیته اطلاعات در مجلس سنا با سفیر روسیه در واشنگتن دیدار کرد و سفیر روسیه او را متقاعد کرد که رویکرد روسیه در پرونده شیمیایی درست است.

پربیننده ترین خبرها