یپلمات سابق روس تأکید کرد:

جنگ دیپلماتیک آمریکا و روسیه بر سر سوریه

جنگ دیپلماتیک آمریکا و روسیه بر سر سوریه
پنج‌شنبه 28 شهريور 1392 - 15:56

مسکو (العالم)– دیپلمات سابق روس از اختلاف مواضع امریکا و روسیه درباره سوریه خبر داد و گفت: غرب تلاش می کند به جای انتخاب گزینه نظامی، با اعمال فشار و از طریق جنگ دیپلماتیک به اهداف استراتژیک خود برسد.

"ویچسلاو موتوزوف" در گفت وگو با شبکه خبری العالم تصریح کرد: علی رغم آن که در دیدار چندی پیش جان کری با سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه، به نظر می رسید دیدگاههای مسکو و واشنگتن به هم نزدیک شده است، اما روسیه، به تلاش های امریکا برای بهره گیری از قدرت عنصر نظامی در اصول دیپلماتیک واکنش نشان داد.
وی افزود: به همین دلیل مناقشات سیاسی بین روسیه و امریکا درباره برگزاری کنفرانس "ژنو2" و طرح جمع آوری سلاح کشتار جمعی در خاور میانه همچنان پابرجاست.
موتوزوف تأکید کرد: عقب نشینی امریکا از حمله نظامی مستقیم به سوریه اقدام مثبتی بود ولی درحال حاضر غرب می کوشد به جای گزینه نظامی از راههای دیپلماتیک و با اعمال فشار به نتایج دلخواه خود برسد از این رو جنگ دیپلماتیک هنوز ادامه دارد.
موتوزوف خاطرنشان کرد امریکا تا کنون موفق به نظم دادن به صفوف معارضان خارج از سوریه نشده است و گروههای مختلف معارضان هنوز دچار از هم گسیختگی هستند و از سوی دیگر سران کشورهای غربی به دروغ های رسانه ای و مطبوعاتی اعتماد کرده اند که اگر قصد دارند به موضع واحدی دست یابند باید از این مراحل عبور کنند.
دیپلمات سابق روس تاکید کرد: اگر بازرسان سازمان ملل متحد تحقیقات خود را در باره کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه، به دروغ آلوده کنند این بدان معناست که فرستادن تیم کارشناسی به سوریه از نظر شورای امنیت سازمان ملل هیچ ارزشی نداشته است.
وی افزود: بشار اسد دیروز اظهارات شفاف و روشنی در گفت و گو با فاکس نیوز امریکا ارائه کرد و موضع سوریه را نسبت به طرح پیشنهادی روسیه کاملا تشریح کرد تا مشخص شود هیچ شبهه ای درباره آمادگی دمشق برای همکاری جدی در باره منع انتشار سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه وجود ندارد.
پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی به رایزنی خود درباره طرح غرب برای جمع آوری تسلیحات شیمیایی سوریه ادامه می دهند که دچار چند دستگی شده اند و روسیه هم تاکید کرده با هر تهدیدی در مورد کاربرد زور علیه سوریه مخالفت خواهد کرد.
از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت، کشورش شورای امنیت سازمان ملل را درجریان مدارکی قرار خواهد داد که دولت سوریه از کاربرد سلاح شیمیایی توسط تروریست ها در حومه دمشق ارائه کرده است. مسکو گزارش بازرسان سازمان ملل را سیاسی و جانبدارانه می داند.
39

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها