نگرانی عربستان از نزدیک شدن آمریکا و ایران

نگرانی عربستان از نزدیک شدن آمریکا و ایران
شنبه 6 مهر 1392 - 13:58

یک سایت صهیونیستی با اشاره به نارضایتی و نگرانی عربستان از نزدیکی روابط آمریکا و ایران، از تشکیل یک تیم چهار نفره از شاهزادگان عربستانی برای اتخاذ روش های جدید در زمینه اداره امور داخلی و سیاست خارجی سعودی کشور خبر داد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سایت صهیونیستی "دبکا" نوشت: سه شاهزاده خاندان آل سعود به همراه یکی از بزرگترین شخصیت های پرنفوذ دربار، سیاست جدیدی را در زمینه حکومت در عربستان اجرا می کنند که براساس آن سیاست های داخلی اندکی فراتر از منافع "تنگ نظرانه" خاندان حاکم تدوین شود، و بدین ترتیب اصلاحاتی در زمینه امور داخلی و سیاست خارجی آن کشور به وجود آید.
این سایت اطلاعاتی در گزارش هفتگی خود نوشت که "بندر بن سلطان" رئیس دستگاه امنیت، "محمد بن نایف" وزیر کشور، "متعب بن عبدالله" پسر پادشاه و رئیس گارد ملی و همچنین "خالد التویجری" مشاور شخصی پادشاه و رئیس دیوان پادشاهی که جایگاهی معادل نخست وزیر در ساختار عربستان دارد، این سیاست جدید را در دستور کار قرار داده اند.
ترکیب این تیم چهار نفر، به دلایل زیر قابل توجه است:
1- ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان اطمینان دارد که دو تن از اعضای این تیم در تصمیم گیری های اصلی نظامی و سیاسی شان با وی مشورت می کنند. با این وجود به علت سن زیاد و بیماری ملک عبدالله بیشتر تصمیمات توسط این دو تن اتخاذ می شود.
2-  در سال 1970 فرمان ملک فیصل، پادشاه وقت عربستان مبنی بر ترتیب جانشینی براساس انتقال قدرت در میان نسل اول از فرزندان ملک عبدالعزیز، مؤسس دولت نوین عربستان با توجه به سن و توانایی شان، صادر گردید. اما امروزه و پس از بیش از چهار دهه، برای اولین بار قدرت به شماری از شاهزادگان منتقل شده است که این روش را عملی نمی کنند.
در همین راستا لازم به یادآوری است که بندر بن سلطان رئیس کنونی دستگاه اطلاعاتی عربستان، زمانی که سفیر این کشور در امریکا بود، اظهار داشته بود که آرزو می کند که سیاست های آن کشور به دور از "ملاحظات خاندان حاکم" تدوین شود و امورزه که وی به جایگاه والایی در نظام قدرت ریاض دست یافته است، به نظر می رسد از توان کافی برای در هم شکستن این فرمان قدیمی برخوردار باشد.
با این وجود، بیشتر کارشناسان عربستانی پیش بینی کرده اند اصلاح این ساختار در طول سالیان آینده، نیازمند عملیات تدریجی و طولانی باشد.
3- مشاهده می شود که دو تن از شخصیت های قوی عربستان، یعنی "سلمان بن عبدالعزیز"، ولیعهد و وزیر دفاع نظام آل سعود و "ولید بن طلال بن عبدالعزیز" میلیاردر و شخصیت بین المللی عربستانی که روابط بین المللی گسترده و ثروت خود را در راستای به نتیجه رسیدن فعالیت این تیم چهار نفره به کار گرفته است از اقدامات آن حمایت می کنند.
4- از سوی دیگر، اعضای این تیم چهار نفره بر اصولی درباره سیاست های تغییر روش های زندگی در عربستان، به توافق رسیده اند و از سوی دیگر، تلاش می کنند تا سیاست خارجی آن کشور را نیز متحول سازند.
به نوشته "دبکا" این تلاش ها، روش جدیدی است که به عنوان نادیده گرفتن دیدگاه سنتی "باراک اوباما" رئیس جمهور امریکا و "ولادیمیر پوتین" همتای روسی اش است.
این در حالی است که کمیته مذکور با دقت با سیاست های کنونی امریکا در خاورمیانه و جنگ با تروریسم مخالفت می کنند و در بسیاری از موارد، اقدامات آن با سیاست های روسیه در این زمینه همخوانی دارد.
5- حاکمیت عربستان، به شدت به سیاست های اوباما در دو زمینه "تلاش برای نزدیکی روابط امریکا به ایران" و "به رسمیت شناختن اخوان المسلمین به عنوان یک قدرت نوظهور و تأثیرگذار در منطقه" اعتراض دارند.
دولت عربستان، بر این باور است که تشکیلات اخوان المسلمین نیروی تأثیرگذار و قوی در میان گروههای تروریستی موسوم به اسلامگرا، و تهدیدی برای نظام حاکم بر ریاض است. از این رو دولت عربستان آماده است تا به هر قدرتی که آماده مقابله با اخوان المسلمین و رویارویی با سیاست های امریکا در این زمینه باشد، کمک نمایند.
اختلاف امریکا و عربستان بر سر منافعشان، تأثیر فراوانی بر تحولات اخیر مصر گذاشته است.
عربستان حمایت های سیاسی، نظامی و مالی خود را در اختیار "عبدالفتاح السیسی" وزیر دفاع مصر و عامل برکناری محمد مرسی رئیس جمهور اخوانی مصر، قرار داده است. این امر به ممنوعیت فعالیت گروه اخوان المسلمین و مصادره اموال این گروه توسط دادگاه در هفته جاری انجامید.
بر اساس این گزارش، سیاست های عربستان در مصر باعث شده است تا این کشور حداقل برای مدتی از کمک های مالی و نظامی امریکا بی نیاز باشد، و سران نظام جدید را برای اداره امور مالی کشورشان به خود وابسته نماید.
این تیم چهار نفره از شاهزادگان عربستانی، همچنین به روند کودتا در قطر و کناره گیری شیخ "حمد بن خلیفه آل ثانی" امیر سابق به نفع پسرش "تمیم بن حمد" و برکناری "حمد بن جاسم" به عنوان حامی اصلی اخوان المسلمین در منطقه، کمک کردند. این تیم همچنین در کشورهای تونس و مغرب از نفوذ برخوردار هستند و خود را برای نفوذ مشابهی در سوریه (در صورت سرنگونی نظام کنونی) با هدف جلوگیری از به قدرت رسیدن اخوان المسلمین و به شکست کشاندن آنها آماده می کنند.
این چهار شاهزاده با نفوذ عربستانی در زمینه جنگ سوریه با سیاست های اوباما مقابله کرده و ادعا می کنند که قادر به پایان دادن به حکومت بشار اسد و تحریک آتش نزاع علیه محور ایران، سوریه و حزب الله خواهند بود.
6- با وجود اختلافات ریشه ای میان عربستان و روسیه درباره ایران و سوریه، بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی آل سعود در اواخر ماه ژوئیه گذشته، به مسکو سفر کرد و مذاکراتی مهم را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور انجام داد و ممکن است دو کشور به زمینه مشترکی برای زمینه سازی درباره همکاری دست یافته باشند.
مهم ترین نکته درباره روابط روسیه و عربستان، دیدگاه مشترک آنها در زمینه جلوگیری از روی کار آمدن اخوان المسلمین است. همچنین طرفین درباره یک جنبه از موضوع سوریه یعنی منافع مشترک آنها در زمینه انرژی به توافق دست یافته اند.

پربیننده ترین خبرها