اخوان و آل سعود در مراسم حج رویارو می شوند

اخوان و آل سعود در مراسم حج رویارو می شوند
جمعه 12 مهر 1392 - 19:38

شورای امنیت ملی عربستان سعودی، به منظور مقابله با فعالیت اخوان المسلمین در موسم حج امسال، تدابیر امنیتی ویژه ای برای این مراسم دینی در نظر گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع آگاه در گفت وگو با روزنامه العرب، فاش کردند که شورای امنیت ملی عربستان به سرکردگی "بندر بن سلطان" نقشه امنیتی ویژه ای برای موسم حج و به ویژه برای سامان دادن به حضور حاجیان در منا و عرفات پیش بینی کرده است.

بر پایه این گزارش، رژیم آل سعود، به منظور جلوگیری از هرگونه فعالیت سیاسی در موسم حج امسال، نام صدها تن از افرادی که توسط سفارت خانه های مختلف به عربستان معرفی شده اند، را خط زد و آنها را از حج محروم کرد. اکثر این افراد از مصر، الجزایر، یمن و عراق بوده اند.

علت حذف نام این افراد، یا به سبب ممنوعیت آنها از سفر و یا به سبب اثبات ضدیت آنان با رژیم آل سعود است.

در این میان، با وجود کاهش شمار حجاج امسال در مقایسه با سال گذشته، تعداد نیروهای امنیتی مسئول سامان دهی به تردد حجاج همچنان به حال سابق باقی ماند.

منابع آگاه هشدار دادند هرکس در روند حج خلل ایجاد کند و سعی کند موسم حج را سیاسی کند، به سرعت توسط نیروهای امنیتی از جمع حجاج بیرون آورده و از عربستان اخراج و تا 15 سال از ورود به این کشور منع خواهد شد. تصمیم گیری در این خصوص نیز به عهده دادگاه های جزایی ویژه در عربستان خواهد بود.

تدابیر امنیتی ویژه آل سعود، برای موسم حج امسال پس از آن در دستور کار قرار گرفت که فعالان وابسته به حزب "آزادی و عدالت" شاخه اخوان المسلمین مصر که خواستار بازگشت محمد مرسی به قدرت هستند، در پایگاه های اجتماعی، در دست گرفتن نماد "رابعه العدویه" در موسم را پیشنهاد کردند. نماد رابعه العدویه که متشکل از چهار انگشت باز و انگشت شست بسته است، نماد طرفداران اخوان المسلمین است که در میدان رابعه العدویه تحصن کرده بودند و تحصن آنان توسط نیروهای امنیتی متفرق شد.

طرفداران اخوان المسلمین تصمیم دارند، امسال نیم میلیون پلاکارد با نماد رابعه العدویه را در مراسم منا و عرفات به دست بگیرند به همین سبب به همه کشورهای اسلامی شرکت کننده در حج برای به دست گرفتن این پلاکاردها فراخوان داده اند و از سوی دیگر به مصری های ساکن عربستان نیز پیام داده اند که در تهیه این پلاکاردها و رساندن آن ها با دست حجاج به ویژه حجاج پاکستانی، مالزیایی، ترکیه ای و مصری تلاش کنند.

حزب آزادی و عدالت با تایید ضمنی این حرکت، از طرفداران اخوان خواسته است این اقدام را در کمال آرامش انجام دهند، تا خللی در روند مناسک حج ایجاد نکند.

گروه اخوان المسلمین، در سال های گذشته از مسلمانان می خواست از سیاسی کردن روند حج خودداری کنند، اما امسال در برابر تلاش طرفداران این گروه برای استفاده از موسم حج جهت حمایت از اخوان المسلمین، سکوت پیشه کرده است.

26

پربیننده ترین خبرها