افشاگری فعال آمریکایی درباره حمله به کشتی مرمره

افشاگری فعال آمریکایی درباره حمله به کشتی مرمره
جمعه 19 مهر 1392 - 10:53

العالم - یک فعال آمریکایی حقوق بشر به دادگاه ترکیه گفت که نیروهای ویژه اسراییلی از یک بالگرد به سمت کشتی مرمره که عازم شکستن محاصره نوار غزه در سه سال پیش بود، آتش گشودند.

به گزارش روز جمعه شبکه خبری العالم، "کینیث اوکییف" فعال امریکایی روز پنجشنبه اظهار کرد که این بالگرد قبل از آنکه نظامیان اسراییلی وارد کشتی مرمره شوند، شروع به تیراندازی کرد.

وی افزود: بر اثر این تیراندازی برخی سرنشینان کشتی مرمره از جمله "سیفیدت کیلیسلار یک" فعال ترک کشته شدند و این واقعه قبل از ورود سربازان اسراییلی بر کشتی بوده است همچنین هنگامی که بر عرشه کشتی آمدم تا از اوضاع مطلع شوم، اجساد کشته شدگان دیگری را نیز مشاهده کردم.

اظهارات این فعال حقوق بشر در دادگاه محاکمه غیابی 4 فرمانده بازنشسته از جمله رییس سابق نیروهای ارتش اسراییل صورت گرفته است، این دادگاه که در استانبول در ماه نوامبر گذشته آغاز شده بود، جلساتش تا دیروز (پنجشنبه) ادامه داشت.

در این دادگاه قضات به اظهارات نزدیکان قربانیان و نیز شاهدان عینی که در کشتی بودند، گوش دادند.

اما در مقابل رژیم صهیونیستی از این حادثه روایت دیگری نقل می کند و می گوید که سربازان هنگام تفتیش و بازرسی کشتی ترکیه ای برای "دفاع از خود" اقدام به تیراندازی کردند.

کشتی ترکیه ای مرمره در شمار ناوگان کوچکی از کشتی های حامل مواد امدادرسانی تحت نام "ناوگان آزادی" قرارداشت که در ماه "می" 2010 به منظور شکستن محاصره رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه عازم این منطقه بود.

این حادثه اعتراضات گسترده ای در سطح جهان به دنبال داشت و منجربه وخیم شدن روابط میان رژیم صهیونیستی و ترکیه شد.

در همین خصوص شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سپتامبر 2012 در گزارشی آورده است که نیروهای اسراییلی قوانین بین المللی را نقض کردند و از زور مفرط استفاده کرده و معیارهای قابل قبول برای استفاده از زور را نقض کرده اند.

این گزارش ادعاهای رژیم اسراییل مبنی بر اینکه فعالان ترکیه که نیروهای اسراییلی آنها را در کشتی حامل کمکها به غزه کشته اند، مسلح بودند و یا اینکه نظامیان اسراییلی را تهدید کرده باشند، رد کرد.

شبکه بی بی شی گزارش کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر به دنبال این واقعه، ابتدا از هر گونه عذر خواهی خودداری کرد و در نهایت به این جمله کوتاه بسنده کرد و "از هرگونه اشتباهی که موجب خسارت جانی شد، پوزش طلبید".

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه این پوزش طلبی را پذیرفت و با نتانیاهو توافق کرد که اسراییل به خانواده های قربانیان حمله اسراییل غرامت پرداخت کند.

پربیننده ترین خبرها