شیعیان مصر، هدف جدید العربیه

شیعیان مصر، هدف جدید العربیه
يکشنبه 21 مهر 1392 - 23:10

شبکه سعودی العربیه در جدیدترین اقدام ضدشیعی خود، با دعوت از افرادی که آنان را نمایندگان شیعیان مصر نامید، تلاش کرد شیعیان مصر را "گروهک قانون‌گریز" و تابع کشورهای خارجی قلمداد کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، شبکه العربیه در یکی از بخش های سلسله برنامه "مهمة خاصة" (مأموریت ویژه) با عنوان "شیعیان مصر و بحران هویت"، تلاش کرد با ارائه چهره ای مخدوش از شیعیان مصر و باورها و عقاید آنان، افرادی را به عنوان نماینده و سخنگوی شیعیان مصر معرفی کند که از گرایش شیعیان مصر به طرف های خارجی، دریافت کمک مالی و حمایت سیاسی از ایران و دیگر مقوله های تفرقه انگیز سخن می گویند.

العربیه در این برنامه می کوشد شیعیان مصر را اقلیتی معرفی کند که نه بر اساس حقایق و مبانی تشیع، بلکه با "احساسات شیعه گری" زندگی می کنند.

افرادی که در این برنامه به عنوان "سخنگوی" شیعیان مصر معرفی شده بودند، از جمله "محمد الدرینی"، هیچ شباهتی به علما یا بزرگان شیعه ندارند و این در حالی است که در کشورهایی که در آن اقلیت شیعه زندگی می کنند، اصولا کسی به عنوان "سخنگوی شیعیان" وجود ندارد و معمولا علما یا ائمه جمعه و جماعات هستند که در برنامه های مشابه، به اظهار نظر می پردازند.

به نظر می رسد علت گزینش افرادی همچون الدرینی، ستیز آنان با ایران و امکان بهره برداری العربیه از این رویکرد آنهاست که موجب شده عناوین جدیدی چون "سخنگوی شیعیان" ابداع کنند!

فرد مورد استناد العربیه، نه تنها به علما و سخنوران شیعه شباهت ندارد، بلکه از قدرت بیان عادی و معمولی هم برخوردار نیست، چنان که بیننده احساس می کند سطح سواد و جایگاه اجتماعی وی پایین تر از "متوسط" است.

اما بخش مهمتر و شگفت آور این برنامه، تلاش برای ایجاد ارتباط میان تفکر سلفیان مصر با اندیشه مهدویت است! سازندگان این برنامه با طرح افکار افرادی چون حازم ابو اسماعیل (از رهبران سلفی مصر) و اشاره به این که هوادارانش وی را "صاحب مصر" یا به تعبیری، نجات دهنده مصر می دانند، به شیوه ای مضحک تلاش کرد میان اندیشه مهدویت و "صاحب الزمان(عج)" و پندارهای سلفیان مصر رابطه ای برقرار کند.

رویکردهای شیعه ستیزانه العربیه تازگی ندارد، اما روی آوردن به این قبیل روش های ابتدایی که نشانه بی اطلاعی سازندگان این برنامه ها از ابتدایی ترین اصول و مبانی تشیع است، نتیجه ای جز آشکار شدن اهداف پشت پرده آنان در بر نخواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها