بشار اسد: دوران سلاح شیمیایی سپری شده است

بشار اسد: دوران سلاح شیمیایی سپری شده است
دوشنبه 22 مهر 1392 - 14:50

رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه دوران سلاح شیمیایی سپری شده تأکید کرد که کشورش هیچ مشکلی برای مشارکت در کنفرانس ژنو ندارد، ولی معتقد است که این کنفرانس برگزار نخواهد شد .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الاخبار لبنان امروز (دوشنبه) به نقل از بشار اسد نوشت: سلاح شیمیایی، سلاحی بازدارنده است که زمان استفاده از آن به سه دلیل سپری شده است، نخست توسعه قدرت موشکی بازدارنده سوریه است که نیاز به سلاح شیمیایی را منتفی کرده است، سلاحی که فقط در صورت استفاده دشمن از سلاح اتمی از آن استفاده می شود، دلیل دوم حصول پیشرفت چشمگیر در مقابله با اثرات سلاح شیمیایی در دو دهه گذشته است، و دلیل سوم نیز جنگ در داخل است . 
بشار اسد خاطرنشان کرد: سوریه سال 1997 ساخت سلاح شیمیایی را متوقف کرد و به جای آن از سلاح‌های متعارف و متناسب با میدان درگیری استفاده کرد، و ارتش خود را با توان موشکی تقویت کرده است، و با موشک های خود می تواند فرودگاه های "اسرائیل" را از کار بیندازد  . 
بشار اسد درباره اعطای جایزه صلح نوبل به سازمان منع سلاح های شیمیائی نیز با لحن مزاح گونه‌ای گفت : این جایزه باید به من اعطا می شد .
ژنو 2 برگزار نخواهد شد
بشار اسد ادامه داد: کنفرانس ژنو 2 برگزار نخواهد شد هر چند ماه نوامبر را به عنوان زمان آن تعیین کرده اند، ولی این کنفرانس شاید فقط به خاطر روسیه برگزار شود کشوری که تلاش می کند با برگزاری چنین کنفرانسی به جنگ سوریه پایان دهد .
رئیس جمهور سوریه تأکید کرد: سوریه مشکلی با مشارکت در کنفرانس ژنو ندارد و بر 2 اصل "انتخابات و توقف حمایت از تروریست‌ها" تأکید می کند تا براساس اصل اول هر رئیس جمهوری که مردم سوریه می خواهند انتخاب شود، و براساس اصل دوم نیز جنگ سوریه پایان یابد .
رئیس جمهوری سوریه اظهار داشت: غرب از گروهی برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 حمایت می کند که گرفتار اختلافات داخلی است، و عواملش در داخل سوریه توان ایستادگی در برابر ارتش را ندارند. گروه ارتش آزاد سوریه در شُرُف نابودی است زیرا برخی از اعضای این گروه یا به گروه های اسلامگرا (سلفی تکفیری) پیوسته اند یا به نیروهای ارتش سوریه ملحق شده اند.
وی ادامه داد: تروریست ها که از حمایت غرب و برخی کشورهای عرب منطقه (حاشیه خلیج فارس) برخوردار هستند ، جایی در کنفرانس ژنو 2 ندارند.
کشورهای عربی تابع اربابان غربی هستند
بشار اسد خاطرنشان کرد: هیچ یک از مسئولان کشورهای عربی با ما برای میانجیگری یا ارائه راه حلی تماس نگرفت بلکه کشورهای عربی، تابع دستورات ارباب غربی خود بودند .
بشار اسد همچنین درخصوص جنگ کنونی در سوریه گفت: تعقیب و گریز ادامه دارد؛ گاهی منطقه ای را پس می گیریم و گاهی آن را از دست می دهیم؛ ولی اگر به صورت کلی به مسائل نگاه کنیم در می یابیم که ارتش سوریه به صورت آشکار در حال پیشروی است.
مشکلات در دو جبهه است
بشار اسد افزود: از یک سو مشکل ما منطقه درعا و جبهه اردن است به صورتیکه جنگجویان و کمکهای تسلیحاتی همچنان از آنجا به سوریه ارسال می شوند. مهم نیست که این کمکها از سوی نظام اردن است یا کشورهای عربی دیگر منطقه، چرا که این جبهه برای جنگجویان جبهه ای فرسایشی است. مشکل دیگر نیز جبهه شمالی و حلب و مناطق مرزی ترکیه است. و حمایتهای این کشور این جبهه را باز نگه داشته است. اکنون پس از سلطه القاعده بر گذرگاه مرزی، ترکیه با مشکل مواجه شده است.
بشار اسد خاطرنشان کرد: در بقیه مناطق مشکلی وجود ندارد.
بشار اسد در بخش دیگری از سخنان خود به صورت قاطعانه خبرهای منتشر شده مبنی بر اینکه "عباس زکی" عضو کمیته مرکزی جنبش فتح نامه ای را از امیر جدید قطر برای او آورده، رد کرد.
اسد همچنین موضع عراق در قبال سوریه را بسیار خوب دانست.
رئیس جمهور سوریه در خصوص مصر اظهار داشت: روابط امروز سوریه و مصر حتی بهتر از دوران حسنی مبارک است.
اسد با بیان اینکه روابط دمشق و قاهره حتی در دوران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر قطع نشد، خاطرنشان کرد: کانالهای اطلاعاتی و نظامی همواره باز بود. و اکنون روابط با مصر بهتر از دوران دو رئیس جمهور گذشته است.
اسد تأکید کرد: در دوران رئیس جمهور برکنار شده وزارت خارجه مصر را به عنوان وزارت خارجه آمریکا می پنداشتیم.
وی افزود: مشکل ترکیه به شخص رجب طیب اردوغان باز می گردد؛ به صورتیکه مردم ترکیه با سیاستهای او در سوریه مخالفند. آخرین نظرسنجی نشان می دهد که اکثریت مردم ترکیه با تجاوز به سوریه مخالفند. حتی عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه به صورت علنی در حال مخالفت با سیاستهای نخست وزیرش است.
رئیس جمهور سوریه درباره عربستان گفت: روابط سوریه و عربستان همچنان خصمانه است. در نهایت عربستان کشور قبایل و افراد است و روابط فردی در این کشور تعیین کننده است. و هنگامی که یکی از این افراد با ما اختلاف نظر پیدا کند، کل عربستان سعودی با ما دچار اختلاف می شود. روابط سیاسی عربستان همیشه جنبه شخصی داشته است.

پربیننده ترین خبرها