گفت وگو با سفیر عربستان دربار ه اوضاع سوریه

گفت وگو با سفیر عربستان دربار ه اوضاع سوریه
چهارشنبه 24 مهر 1392 - 17:48

عربستان سعودی که به تازگی به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شده است، پس از شکست های سنگین در منطقه به خصوص عراق، سوریه و لبنان همچنان به گنده گویی های خود ادامه می دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الحیات لندن وابسته به ریاض به همین مناسبت مصاحبه ای با عبدالله المعلمی سفیر سعودی در سازمان ملل انجام داده است و نظر وی را در مورد رویدادهای مهم منطقه خواستار شده است. نکته جالب در این مصاحبه حرف ها و موضع گیری های عملاً سوخته و غیر قابل اتکای این دیپلمات سعودی است که به نظر می رسد مانند حاکمان این کشور نمی خواهد واقعیت های منطقه خاورمیانه را باور کند.

سفير عربستان که همچنان به سرنگونی نظام حاکم در سوریه می اندیشد، درباره ديدگاه رياض نسبت به بشار اسد گفت: بازگشت به ميز مذاكره طبيعي است اما اينكه رهبران سوريه پذيرفته شوند يا نشوند، متعلق به ملت سوريه است. مردم سوريه خواستار خواستار نظام جديد آزاد و فراگير در سوريه هستند لذا ما از آنان در اين زمينه حمايت مي كنيم، هدف از هر اقدام بين المللي يا برگزاري كنفرانس بايد زمينه سازي براي انتقالي سياسي واقعي قدرت در سوريه باشد.        
وي درباره سفير اخضر الابراهيمي به منطقه و مخالفت رياض با سفر وي به ايران گفت: نمي دانم الابراهيمي از منطقه بازديد مي كند، اگر بخواهد از رياض ديدن كند، از وي استقبال مي كنيم، سفرش به كشورهاي ديگر نيز مربوط به خودش است و ما دخالتي در اين موضوع نمي كنيم. الابراهیمی پیش از این گفته بود که به شدت تحت فشار است تا به ایران سفر نکند!
سفير عربستان درباره مشورت الابراهيمي با ايران درباره پرونده سوريه بدون اشاره به اعزام گروه های تروریستی به سوریه توسط بندر بن سلطان و بازسازی القاعده در سوریه توسط سازمان اطلاعات سعودی با دست پیش گرفتن گفت: ما از ايران مي خواهيم نقشي مثبت تر در اين زمينه ايفا كند، به اين معنا كه از حمايتش از نظام سوريه دست بردارد، لذا حمايت از نظام و افراد مسلح هوادار آن باعث مي شود نتواند نقشي فعال در زمينه ايجاد صلح و ساخت سوريه جديد ايفا نمايد. البته شركت يا عدم شركت ايران در ژنو 2 براي ما مهم نيست بلكه شركت ملت سوريه و تحقق آرزوهايش براي ما مهم است!!

سفیر سعودی که به نظر می رسد خودش را به خوابی زده است، در جای جای این مصاحبه خود را سخنگوی ملت سوریه معرفی کرد و بدون اشاره به این مساله که ریاض برای دومین بار در سال جاری به حاجیان سوری اجازه سفر به بیت الله الحرام را نداده است، درباره اين اتهام كه رياض از نفوذش در مخالفان براي آمدن به ژنو استفاده نمي كند، گفت: چنين سخني را منكر نمي شويم، ما از نفوذمان در مخالفان سوري براي هدايتش به يك سمت مشخص استفاده نمي كنيم بلكه به ملت سوريه براي تحقق اهدافش كمك مي كنيم.     
وي درباره ديدگاه منفي اسد به ژنو 2 و ادامه مسلح سازي معارضين توسط رياض به رغم توافق آمريكا و روسيه، گفت: من نه از فضاي مسلح سازي بلكه از فعاليت ديپلماتيك در سازمان ملل متحد سخن مي گويم، موضع ثابت و علني رياض درباره دعوت از تمام طرف هاي بين الملي به منظور كمك به ملت سوريه براي دفاع از خود سخن مي گويم!

المعلمی که تمام تلاش هایش برای منزوی کردن نظام سوریه در سازمان ملل مانند اتحادیه عرب تاکنون راه به جایی نبرده است، درباره استراتژي رياض نسبت به سوريه در شوراي امنيت و طرح عربستان به سازمان ملل متحد در اين زمينه گفت: پيش نويس قطعنامه پيشنهادي اكنون در حال بررسي توسط عربستان، كشورهاي عربي و برخي از طرفهاي ديگر است كه شامل محاكمه جنايتكاران جنگي و جنايتكاران عليه بشريت مانند طرف هايي است كه در غوطه از سلاح شيميايي استنفاده كردند، ما به اين موضوع پايبنديم و به جلب تاييد آن در شوراي امنيت و خارج آن ادامه مي دهيم.

وی در حالی از محاکمه جنایتکاران جنگی در غوطه شرقی می گوید که بر اساس مدارک موجود، هدایت کننده اصلی استفاده گروه های مسلح از تسلیحات شیمیایی سازمان اطلاعات عربستان بوده است و ممکن است مقامات این کشور در همین زمینه مورد بازخواست و تحت تعقیب قرار گیرند.     
 

پربیننده ترین خبرها