نخستین مخالفان عضویت عربستان در شورای امنیت

نخستین مخالفان عضویت عربستان در شورای امنیت
جمعه 26 مهر 1392 - 13:23

به دنبال انتخاب عربستان برای عضویت غیردائم در شورای امنیت، سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر از عضویت ریاض در این شورا انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، شماری از فعالان  و مدافعان حقوق بشر معتقدند که با توجه به نقض حقوق اساسی زنان در عربستان سعودی و نقض حقوق اقلیت شیعه، این کشور نمی‌تواند برای دفاع از حقوق بشر در سازمان ملل نماینده موجهی باشد.

در رای‌گیری روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کشورهای عربستان، چاد، لیتوانی، شیلی و نیجریه موفق شدند برای دوره‌ای دو ساله به عضویت غیردائم شورای امنیت درآیند.

رای‌گیری در مورد عضویت غیردائم این پنج کشور در شورای امنیت، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت و عربستان سعودی در جریان رای‌گیری با کسب ۱۷۶ رای از ۱۹۳ رای، با کمترین رای در میان سایر کاندیداهای عضویت در شورای امنیت، انتخاب شد.

یک روز پس از این انتخاب، عربستان در حالی پس از رای گیری از عضویت در شورای امنیت انصراف داد که هر کشوری برای عضویت غیردائم در این شورا، حدود 10 سال پیش از رای گیری، نامزدی خود را اعلام می کند.

بانک جهانی ماه گذشته فهرستی منتشر کرد که نشان می‌داد عربستان سعودی در رأس کشورهایی قرار دارد که قوانین آن، موجب محدودیت اموال و دارایی‌های زنان می‌شود.

عربستان سعودی در حالی برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل تلاش می‌کند که تنها کشور جهان است که زنان در آن اجازه رانندگی ندارند. زنان این کشور همچنین بدون اجازه و همراهی یک مرد قادر به سفر نیستند و پدران و همسران آنها در سرنوشت زنان اختیارات تام دارند.

علاوه بر این عربستان سعودی در سال‌های اخیر به دلیل نقض حقوق بشر معترضان، بدرفتاری با آنها و شکنجه زندانیان و عدم رعایت حقوق شیعیان مورد انتقاد قرار گرفته است. اما علیرغم درخواست‌های مکرر مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی برای بهبود این وضعیت، سران ریاض تاکنون تلاشی برای ارتقای وضعیت حقوق بشر در این کشور صورت نداده اند.

فیلیپه بولوپیون، مدیر دیدبان حقوق بشر سازمان ملل پیش از این، پایان "سرکوب فعالان حقوق بشر" و به‌رسمیت شناختن حقوق زنان در عربستان را خواستار شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها