آیا عربستان ناچار به پیروی از آمریکا است؟

آیا عربستان ناچار به پیروی از آمریکا است؟
جمعه 3 آبان 1392 - 16:13

منابع اطلاع رسانی به نقل از یک دیپلمات شرقی گزارش دادند: واشنگتن تدابیری را به منظور برخورد با کشورهای عربی مخالف سیاست های جدیدش نسبت به خاورمیانه و ترکیه اتخاذ کرده که آن را به دوستان اروپایی خود ابلاغ نموده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری آسیا، این منابع افزودند: اختلاف واشنگتن و ریاض، تبلیغات یا پیش بینی سیاسی برای تخریب روابط دو کشور هم پیمان نیست به ویژه پس از آنکه عربستان در اعتراض به شیوه برخورد واشنگتن با این کشور از پذیرفتن عضویت موقت در شورای امنیت سازمان ملل متحد خودداری نمود.
این موضوع باعث شد غرب به طور تلویحی به انجام تغییرات ریشه ای در رژیم آل سعود به ویژه در پستهای متعلق به سیاست خارجی، روابط با همسایگان و مراکز امنیتی حساس اشاره نماید.   
دیپلمات شرقی گفت: منافع استراتژیک اقتصادی و امنیتی آمریکا، به مرزهای خلیج فارس یا نفت آن محدود نمی شود بلکه آفریقا و کشورهای آسیایی را نیز در بر می گیرد. 
همچنین علت نزدیکی آمریکا به تهران، به دلیل ناتوانی اش از حمله به ایران است لذا می توان گفت، مصلحت غرب در تضمین امنیت تنگه هرمز به عنوان نیاز استراتژیک واشنگتن می باشد.    
این دیپلمات با ارائه فرضیه عدم شرکت ائتلاف معارض سوری در کنفرانس ژنو 2 یادآور شد: فشار عربستان به اربابش (آمریکا)، نشانه اعلام جنگ آن علیه توافق بین المللی درباره سوریه از طریق ادامه پشتیبانی نظامی و سیاسی از مخالفان نظام دمشق می باشد.   
لذا آل سعود باید درک کند که نمی تواند موضعی منفی نسبت به تفاهم جدید بین المللی اتخاذ کند بلکه باید از خود درایت نشان داده و مانع از پیامدهای منفی منطقه ای آن شود.  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها