رویارویی هواداران و مخالفان رانندگی زن در عربستان

رویارویی هواداران و مخالفان رانندگی زن در عربستان
يکشنبه 5 آبان 1392 - 21:34

شماری از زنان عربستانی ضمن اعلام مخالفت با رانندگی بانوان در این کشور، از این موضوع به عنوان زمینه ای برای فتنه انگیزی یاد کردند.!

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری العالم، در پی فراخوان فعالان زن عربستانی برای مقابله با ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور، بحث و جدال برسر این مساله بالا گرفته است.
"مناهل" ازمخالفان رانندگی زنان، در صفحه تویتر خود نوشت: من با رانندگی زنان به شدت مخالفم، و امیدوارم شأن زنان عربستانی حفظ شود، ما نمی خواهیم رانندگی زمینه بروز فتنه را فراهم کند.

"تاج النسا" نیز با تایید حرف مناهل، نوشت: برای جلوگیری از فتنه هم که شده، نباید رانندگی کنیم.!

"جمیله" کاربر دیگری بود که هجمه خود را متوجه کسانی کرد که صدور مجوز رانندگی زنان را خواستارند.

وی نوشت: هیچ زن عربستانی حق ندارد به نمایندگی از دختران این سرزمین سخن بگوید، هرکس مسئول اعتقادات خود است و ما نمی خواهیم کسی به نمایندگی از ما خواهان حق رانندگی برایمان شود. وی با این حال اشاره ای به این موضوع نکرد که چرا این حق را برای خود قائل است که به نمایندگی از دیگر زنان و دختران عربستانی با رانندگی بانوان مخالف باشد !
در این میان، یکی از کاربران با بیان این که "مجوز رانندگی نمی خواهیم" به کارگیری رانندگان خارجی را خواستار شد، آن هم به شرط آن که خانواده های عربستانی آن ها را پذیرا باشند تا به این ترتیب نگرانی خانواده های عربستانی برطرف شود.!
کاربری دیگر به نام " ریم بن عبدالعزیز" نوشت: موضوعاتی مهم تر از رانندگی زنان نیز وجود دارد، ما خواهان احقاق حقوقمان هستیم، نه حق یاد گرفتن رانندگی.
"حرف ناعم" نیز نوشت: به خدا ما به دنبال رانندگی نیستیم، و نمی خواهیم شرافتمان پایمال شود، می خواهیم به زنان احترام بگذارند و حقوق زنان، مطلقه ها و بیوه ها حتی اگرکارمند هستند، افزایش یابد.

در این میان "اسما راشد الرویشد " ازمُبلٌغان سعودی، با انتقاد از هواداران مجوز رانندگی زنان، بر روی صفحه تویتر خود نوشت: درکانون توجه قرار دادن موضوع رانندگی، و کم رنگ تر کردن دیگر نیازهای آنان نشان می دهد که فهم درستی از حقوق شهروندی نداریم.


در مقابل "مونا ابوسلیمان" از خبرنگاران سعودی در هجمه ای علیه مخالفان رانندگی زنان، بر روی در صفحه شخصی خود نوشت: عربستان، فهرست های مفصلی از حوادث رانندگی بیشتر کشورهای جهان منتشر می کند، اما آیا این مساله، تاییدی بر شیوه رانندگی مردان عربستانی است؟
"سهیله زین العابدین" فعال حقوقی رویکردی متعادل پیشه کرده، و موافقت مسئولان سعودی را پیش شرط مطالبه این حق دانست و در صفحه تویتر خود نوشت: من با رانندگی زنان، در چارچوب نظم و قانون موافقم و به کمپین رانندگی زنان سعودی نصیحت می کنم برای به دست آوردن این حق، از مخالفت با سازمان ها و نظام خودداری کنند.
وی افزود: رانندگی زنان عربستانی، نیاز به رانندگان بیگانه را کاهش خواهد داد و شرّ باج خواهی آنان را از سر ما کم خواهد کرد.
سهیله تاکید کرد: مجاز نبودن رانندگی زنان عربستانی از یک سو و نبود وسائل نقلیه عمومی موجب شده تا نیاز شدیدی به رانندگان خارجی احساس شود و آنها نیزبا درک این موضوع به انواع باج خواهی روی می آورند.

150 زن عربستانی از جمله دانشگاهیان ومُبلغان با صدور بیانیه ای، به درخواست شماری از فعالان حقوقی برای مخالفت با قانون ممنوعیت رانندگی برای زنان، واکنش نشان دادند و آن را سرپیچی از احکام شرع و آداب و رسوم عربستان قلمداد کردند.

خبرگزاری آناتولی تأکید کرد، زنان امضا کننده این بیانیه برخورد قاطعانه با هواداران صدور مجوز رانندگی زنان را خواستار شده، سامان دهی به سامانه حمل و نقل شهری را مطالبه کردند.
در این بیانیه، تمدید مرخصی مادران، کاهش سال های خدمت زنان شاغل با حفظ حقوق مالی آنان، حفظ جایگاه و شأن زنان وتامین نیازهای آنان و فراهم کردن محیط امن برای حفظ شأن زن به دور از جهنم اختلاط و اثرات ویرانگر آن به عنوان حقوقی اساسی تر از حق رانندگی یاد شده و ترجیح احقاق آن ها، درخواست شده است.
وزارت کشور عربستان، یک روز قبل از موعد اجرای فراخوان 26 اکتبر، هواداران حق رانندگی زنان را به برخورد قانونی و قاطعانه تهدید کرده بود.
با این حال فعالان زن عربستانی، با تشکیل کمپینی برای مقابله با ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور، جایگاهی ویژه برای فعالیت مسالمت آمیز در این مجال ایجاد کرده و به جمع آوری امضا برای گسترش هواداران این کمپین پرداختند.
در بیانیه این کمپین آمده است: همان گونه که زنان صحابه به مقتضای زمان خود سوار اسب و شتر می شدند، مانیز با توجه به اقتضای زمان خواستار حق رانندگی هستیم؛ زیرا هیچ ممنوعیت فقهی یا شرعی در این زمینه وجود ندارد.

پربیننده ترین خبرها