دلیل صراحت سیدحسن نصرالله در انتقاد از عربستان

دلیل صراحت سیدحسن نصرالله در انتقاد از عربستان
سه شنبه 7 آبان 1392 - 07:56

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان شامگاه دوشنبه خود در صریح ترین انتقاد ممکن به شدت از عربستان سعودی و نقش مخرب این کشور در منطقه انتقاد کرد، انتقادی که در بی سابقه بودن خود دلیلی مهمتر داشت که تنها از شخصیت سیدحسن نصرالله بر می آید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، همه جریان های سیاسی فعال در لبنان تلاش می کنند تا از ورود به جنجال سیاسی و رسانه ای با آل سعود خودداری کنند و این مساله دلایل متعدد بسیاری دارد که شاید یکی از آنها جایگاه عربستان در نزد اهل سنت باشد، این مساله حتی در نزد حزب الله و دبیرکل آن نیز رعایت می شد و بیشترین دلیل آن نیز در راستای تحقق اتحاد میان مسلمانان بود.

اما آنچه که باعث شد تا سیدحسن نصرالله در سخنان خود با بیان شیوای خود و با اندکی طنز سیاسی خاندان آل سعود را خطاب قرار دهد، عبور عربستان همه خطوط قرمز تعیین شده در حرمت خون مسلمانان و اندیشه اسلامی است. بدون شک سازمان اطلاعات حزب الله آن اندازه سند و مدرک در مورد نقش مخرب سعودی ها در منطقه دارند - که این مساله دیگر نیازی به سند و مدرک ندارد و از روز هم روشن تر است - که پس از سال ها صبر و تحمل در مورد عملکرد این کشور، دست به انتقاد از آنها بزند.

آنچه دبیرکل سازمان ملل در مورد نقش عربستان گفت، حرف تازه ای نبود، بلکه تاکید بر واقعیت هایی بود که باید از طرف شخصیتی مانند سیدحسن نصرالله برای افکار عمومی عرب بیش از پیش شکافته می شد. سعودی ها هر چند توسط دولت سوریه بارها مورد انتقاد قرار گرفته اند، اما ریاض به دلیل آنکه لبنان را حریم امنی برای خود می داند به خیال خود در این کشور مورد انتقاد قرار نمی گرفت. حضور بسیاری از شخصیت های لبنانی پای سخنرانی دبیرکل حزب الله و شنیدن این سخنان از وی، بدون شک در آینده سیاسی لبنان بسیار اهمیت خواهد داشت و آنها با جسارت بیشتری سعودی ها را خطاب قرار خواهند داد.

به گزارش العالم، موضع گیری دبیرکل حزب الله لبنان علیه فتنه انگیزی سعودی ها در واقع یک پیام آشکار برای برخی از طرف ها بود که کشورشان آماج حملات خونین تروریستی است و تاکنون حتی یک انتقاد هم از موضع سعودی ها نکرده اند. از سوی دیگر به نظر می رسد اعلام رقم 30 میلیارد دلاری هزینه عربستان برای سرنگونی نظام سوریه و ناکامی در آن در واقع نوعی اعلام پیروزی بر «محور خون» در منطقه است.

بنابراین به سادگی می توان دریافت که دوره تازه ای از رقابت های منطقه ای شروع شده است. شکست سعودی ها در سوریه که مقدمه ناکامی آنها در لبنان است - با توجه به سخنان سیدحسن نصرالله - با برقراری روابط تهران- واشنگتن به شکست های بیشتری منجر خواهد شد که اوج آن را می توان در عراق مشاهده کرد. از این رو باید گفت که انتقاد دبیرکل حزب الله از نقش مخرب آل سعود و اشاره مستقیم به این کشور، حکایت پیروزی محور مقاومت است که هر چند با هزینه بسیار همراه بود، اما بالاخره به دست آمد و ریاض یا باید در روش خود تجدید نظر کند و یا اینکه منتظر تعقیب خود باشد.

پربیننده ترین خبرها