چرا اسرائیل از افشاگری آمریکا وحشت زده شد

چرا اسرائیل از افشاگری آمریکا وحشت زده شد
شنبه 11 آبان 1392 - 08:43

سران رژیم صهیونیستی نمی توانند نگرانی خود را از افشاگری آمریکا مبنی بر دست داشتن این رژیم در حمله به یک مرکز پدافندی در استان لاذقیه سوریه پنهان کنند، نگرانی ای که می تواند بهای سنگینی برای آنها داشته باشد.

در حالی که رژیم صهیونیستی از زمان بحران سوریه چندین بار مراکز نظامی ارتش سوریه را به دلیل مشغول بودن این کشور به بحران داخلی خود مورد حمله قرار داد، حمله سه روز پیش این رژیم به یک مرکز پدافندی ارتش سوریه در استان لاذقیه در شرایط خاص سیاسی، برای تل آویو بسیار گران تمام شده است.

این حمله که با کمک ترکیه و از دریای مدیترانه صورت گرفت به زعم مقامات صهیونیستی مرکز تسلیحات مهم ارتش سوریه که قرار بود به حزب الله لبنان منتقل شود را هدف قرار داد، اما آنگونه که از شواهد بر می آید، این برای دومین بار است که تیر صهیونیست ها به سنگ می خورد و عملاً در دام اطلاعاتی سوریه افتاده اند و موشک های یاخونت4 ارتش سوریه در این پایگاه نگهداری نمی شده است، اما افشاگری آمریکا به شدت رژیم صهیونیستی را نگران کرده است.

اعلام منابع اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دست داشتن ارتش رژیم اسرائیل در این حمله، باعث شده تا در تل آویو این احساس به وجود بیاید که واشنگتن دیگر برای آنها رازداری نخواهد کرد، کسی در آمریکا حاضر نیست بهای ماجراجویی های این رژیم را بپردازد و به دلیل عدم هماهنگی، تل آویو باید خود بار چنین اقداماتی را بر دوش بکشد.

در واقع آنچه مهم ارزیابی می شود، این است که آمریکا در شرایطی که می خواهد نشست ژنو 2 را برگزار کند و به همه طرف های دخیل در ماجرای سوریه فشار وارد می کند تا در این نشست مشارکت کنند، این اقدام رژیم صهیونیستی تلاش برای ناکامی واشنگتن برای برگزاری این نشست ارزیابی می شود. آمریکایی ها بر این باور هستند که تل آویو با تحریک عربستان سعودی و ترکیه دست به چنین اقدام احمقانه ای زده است.

ناهماهنگ بودن نتانیاهو با کاخ سفید در این زمینه باعث شد تا آمریکایی ها به صراحت از نقش داشتن ارتش رژیم اسرائیل سخن به میان آورده و تل آویو را در فشار عملیات تلافی جویانه دمشق قرار دهند. پس از حمله شش ماه پیش به برخی مراکز نظامی ارتش سوریه در ارتفاعات اطراف دمشق، ارتش سوریه تاکید کرد که بیش از این در برابر چنین اقداماتی صبر نخواهد کرد و با قدرت به آن پاسخ خواهد داد.

از سوی دیگر می توان گفت که آمریکایی ها با این افشاگری خواستند خود را از هرگونه مشارکت در چنین اقدامی که می تواند برگزاری نشست ژنو 2 را تحت تاثیر قرار دهد، مبرا کرده و تبعات چنین اقدامی را بر گردن اسرائیل انداخته و خود این رژیم نیز تاوان آن را پرداخت کند.

در تحلیل دیگری از این ماجرا می توان گفت که آنچه در این زمینه روی داد، در واقع می تواند چراغ سبز آمریکا به دمشق برای انجام عملیات تلافی جویانه علیه اسرائیل باشد و این یکی از مسایلی است که رژیم صهیونیستی را به شدت نگران کرده است چرا که این رژیم با چنین اقدامات بدون هماهنگی بیشتر قصد دارد دولت آمریکا را وارد فاز نظامی در سوریه کند.

سومین تحلیلی که از این اقدام آمریکا می توان ارائه داد، در واقع نوعی هشدار به رژیم اسرائیل برای عدم ورود به ماجراجویی های مشابه در منطقه به خصوص علیه ایران به بهانه از بین بردن توانایی هسته ای این کشور است. آمریکا با افشاگری در مورد اقدام اسرائیل در هدف قرار دادن یک مرکز نظامی در سوریه ناخرسندی خود از این اقدام را نشان داد و از این طریق اعلام کرد که از اقدامات مشابه نیز ناخرسند بوده و تل آویو نباید روی این رژیم برای حمله به ایران حساب کند.

با این تفاصیل باید گفت صهیونیست ها که برای سومین از آمریکا در سوریه رو دست خورده اند، نمی دانند که باید در برابر توانایی موشکی مقاومت اسلامی در لبنان، غلبه ارتش سوریه بر گروه های مسلح تروریستی، عدم حمله آمریکا به سوریه و همچنین راه حل سیاسی ارائه شده برای حل برنامه هسته ای ایران باید چه اقدام خاصی را صورت دهند، کما اینکه چنین عملیات هایی نه تنها تاثیری بر توان نظامی ارتش سوریه ندارد، بلکه انگیزه این ارتش را برای انجام عملیات تلافی جویانه علیه تل آویو بیش از پیش می کند.

به هر حال آنچه مشخص است، تل آویو باید به تنهایی هزینه چنین اقداماتی را بدهد و اگر دست ترکیه - آنگونه که منابع مطلع می گویند - در این ماجرا رو شود؛ آنگاه مشخص خواهد شد که هدف از چنین اقداماتی در واقع نه از بین بردن توان نظامی ارتش سوریه و یا قطع کمک به حزب الله لبنان، بلکه وارد کردن آمریکا به جنگ علیه سوریه است که واشنگتن تاکنون از آن طفره رفته است.

نویسنده: کریم جعفری

پربیننده ترین خبرها