در نخستین جلسه محاکمه "مرسی" چه گذشت ؟

در نخستین جلسه محاکمه
دوشنبه 13 آبان 1392 - 14:58

جلسه بعدی محاکمه "محمد مرسی" رئیس جمهور برکنار شده مصر به هشتم ژانویه 2014 موکول شد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، قاضی دادگاه در پایان نخستین جلسه محاکمه محمد مرسی و سران و  اعضای اخوان المسلمین، جلسه بعدی دادگاه را هشتم ژانویه 2014 تعیین کرد.

مرسی و 14 تن از سران و اعضای اخوان المسلمین مصر امروز برای حضور در نخستین جلسه محاکمه، به دانشکده پلیس در شرق قاهره منتقل شدند.
همزمان با آغاز محاکمه، شماری از هواداران مرسی در بیرون از دادگاه با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
به دلیل فریادها و سر و صدای متهمان، قاضی دادگاه مجبور شد دو بار جلسه را متوقف کند.
محمد مرسی در جریان محاکمه خودش را به عنوان رئیس جمهور قانونی مصر معرفی کرد.

مرسی همچنین قاضی دادگاه را مسئول "کودتا ضد قانون" دانست و از پوشیدن لباس مخصوص بازداشت شدگان در جلسه اول دادگاه، امتناع کرد.

از سوی دیگر، سایت روزنامه مصری "الوفد" به نقل از "مصطفی بکری" نویسنده و روزنامه گار تأکید کرد که محمد مرسی از پوشیدن لباس سفید خودداری کرد.
به گفته بکری، در آغاز جلسه دادگاه بین قاضی و مرسی درگیری لفظی روی داد و هنگامیکه قاضی محمد مرسی را مورد خطاب قرار داد، مرسی به او گفت: من رئیس جمهور قانونی هستم و باید این موضوع را به رسمیت بشناسی. قاضی نیز به او گفت: تو متهم به ارتکاب چند جرم هستی. مرسی نیز در پاسخ اظهار داشت: من متهم نیستم و نباید در قفس باشم.
بکری خاطرنشان کرد: مرسی، بلتاجی و عریان سعی کردند به زور از قفس خارج شوند ولی نیروهای امنیتی مانع آنها شدند.

سایت مصری "النهار" به نقل از شاهدی در داخل جلسه دادگاه تأکید کرد که مرسی در معرفی خود به قاضی دادگاه گفت: "من دکتر محمد مرسی رئیس جمهور در این مکان به زور و درنتیجه کودتا حاضر شده ام؛ کودتا جرم و خیانت است."
به گفته این شاهد، مرسی در این جلسه تأکید کرد که "محمد البلتاجی" و "عصام العریان" در لحظه ورود به دادگاه فریاد زدند "سرنگون باد حکومت نظامیان".
علاوه بر اطراف محل برگزاری دادگاه، مناطقی دیگر مانند اسکندریه و اسیوط نیز شاهد تظاهرات و درگیری معترضان با نیروهای امنیتی بود.
پلیس و نیروهای امنیتی مصر از بامداد امروز برای جلوگیری از هرگونه آشوب و درگیری در مناطق مختلف و به ویژه اطراف تأسیسات و ساختمانهای مهم مستقر شدند.

تلویزیون مصر تأکید کرد که "محمد مرسی" پس از جلسه امروز دادگاه، به زندان "برج العرب" در اسکندریه منتقل شد.

پربیننده ترین خبرها