چرا "جبهه النصره" از "راس العین" عقب کشید؟

چرا
پنج‌شنبه 16 آبان 1392 - 16:50

پس از شکست تروریست های وابسته به القاعده در شهر راس العین در استان "حسکه" بسیاری این پرسش را مطرح می کنند که چرا "جبهه النصره"، ناگهان عقب نشینی کرد؟

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، پیروزی های سریع و چشمگیر کمیته های دفاعی میهنی کرد سوریه در استان حسکه، پس از پاکسازی راس العین و روستاهای اطراف آن در برابر گروه های تروریستی "داعش"، "جبهه النصره" و "أحرار الشام" سوالات فراوانی را ایجاد کرده است.

کارشناسان سرعت مبارزان کرد سوریه در به دست گرفتن کنترل این مناطق را چشمگیر عنوان می کنند، و می گویند حتی اگر بین دو گروه توافق شده بود و قرار بود که عناصر مسلح به صورت مسالمت آمیز از مناطق کرد نشین خارج شوند بازهم به 2 تا 3 روز زمان نیاز بود، در حالی که شبه نظامیان کرد به سرعت کنترل روستاهای اطراف راس العین را به دست گرفتند و به پیشروی و تعقیب عناصر القاعده پرداختد.

بسیاری از ناظران، شکست عناصر مسلح در راس العین را زلزله عنوان کرده و می گویند گروه های مسلح بهت زده شده اند. اما دلیل این غافلگیری چیست؟ ماجرای شکست چندین گروه مسلح قدر در مقابل کردها در راس العین اینگونه آغاز شد که جبهه النصره در آغاز درگیری ها بدون اطلاع به گروه های همپیمان به سرعت در مقابل نیروهای کرد سوریه عقب نشینی کردند و به سرعت از راس العین خارج شدند. اما چرا؟

کارشناسان به خبرگزاری آسیا می گویند: هر اندازه که یگان های کرد قدرتمند باشند بازهم توجیه مناسبی برای عقب نشینی غافلگیر کننده جبهه النصره نیست.

عقب نشینی جبهه النصره در مقابل کردهای سوریه بدون اینکه حتی دو طرف یک گلوله هم شلیک کرده باشند، فرماندهان گروه های همپیمان مثل داعش و احرار الشام را شوکه کرد. عناصر جبهه النصره به سوی حلب و ادلب حرکت کردند و حتی هیچ توضیحی در مورد اقدام خود ندادند.

خروج جبهه النصره خلایی در میدان ایجاد کرد که گروه های مسلح نتوانستند آن را پر کنند و ورود نیروهای کرد سوریه به مناطق استقرار جبهه النصره باعث شد تا تروریست ها راهی جز عقب نشینی نداشته باشند.

نیروهای کرد سوریه ابتکار عمل را به دست گرفته و به سرعت به پیشروی ادامه دادند و دیگر هیچ گروهی نتوانست در مناطق مستقر شود و با کردهای سوریه مقابله کند.

چند روز پس از این اتفاق هنوزهیچ کسی نمی داند که چرا جبهه النصره چنین ناگهانی و بی خبر عقب نشینی کرده است. حتی گفته می شود که خود عناصر مسلح النصره مستقر در راس العین هم تا آخرین لحظات نمی دانستند که در حال عقب نشینی هستند.

منابع نزدیک به جبهه النصره می گویند، پیش از این عقب نشینی اختلافاتی بین فرماندهان ارشد جبهه النصره وجود داشته و عقب نشینی مفتضحانه راس العین نیز این اختلافات را حتی به سطح عناصر رده پایین هم کشانده است.

استان حسکه یکی از استان‌های کشور سوریه و عمده‌ترین بخش کردستان غربی در شمال شرقی این کشور است. شهر حسکه مرکز استان حسکه ‌است و شهرهای قامشلو، دیرک، راس العین و عمودا از مهمترین شهرهای این استان هستند.

این هفته در پی درگیری‌های سنگین در رأس‌العین، گروه‌های وابسته به القاعده با از دست دادن آخرین پایگاه‌های خود، مجبور به عقب نشینی شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها