تحلیل فایننشال تایمز از مذاکرات هسته ای ایران و1+5

تحلیل فایننشال تایمز از مذاکرات هسته ای ایران و1+5
جمعه 17 آبان 1392 - 19:08

روزنامه فایننشال تایمز در یادداشتی به بررسی از سرگیری مذاکرات میان ایران و غرب درباره برنامه هسته ای کشورمان پرداخت و ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به توافقی میان طرفین برسد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ژئوف دایر" نویسنده این مقاله نوشت: مقامات ایرانی از پیشرفت جدیدی در زمینه توافق نامه مرحله ای برای فراهم کردن زمینه جهت مذاکرات طولانی تر با هدف دستیابی به نتیجه نهایی سخن گفته اند.
این توافق نامه مرحله ای، شامل تعهد ایران به متوقف کردن پیشرفت در برنامه هسته ای در مقابل لغو بخشی از تحریم های تحملی علیه آن است.
خبرنگار "فایننشنال تایمز" به نقل از یک مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که امریکا، در مذاکره با ایرانی ها به این نتیجه رسیده است که آنها این بار در پی کسب زمان نیستند و این امر باعث امید به دستیابی به توافق درباره برنامه هسته ای ایران خواهد شد.
به ادعای این روزنامه کشورهای 1+5 توافق نامه مرحله ای را مهم ارزیابی می کنند، زیرا بیم آن دارند که ایران در یکسال گذشته به پیشرفت هایی در برنامه هسته ای دست یافته است که زمینه تولید بمب اتمی را برای آن فراهم کرده باشد.
براساس توافق نامه مرحله ای، ایران، غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف و میزان اورانیوم 20 غنی شده خود را کاهش خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که به هیچ عنوان حاضر به مذاکره در مورد تعلیق غنی سازی اورانیوم نیست و این حق ایرانی هاست که بر اساس قوانین بین المللی به غنی سازی ادامه دهند و جامعه جهانی باید به این حق احترام بگذارد.
این مقاله در پایان خاطرنشان می کند که دیدگاهی که دولت اوباما [درباره برنامه هسته ای ایران] در پیش گرفته است مورد تأیید بسیاری از اعضای کنگره نیست، زیرا به تازگی پیش نویس قانونی را با هدف ایجاد محدودیت بیشتر برای صادرات نفت ایران، تدوین کرده اند.

گفتنی است مذاکرات امروز ژنو در مورد برنامه هسته ای کشورمان وارد مرحله سرنوشت سازی شده است و به نظر می رسد طرفین به توافقی در این زمینه دست پیدا کنند که مبنای گام های بعدی برای رسیدن به توافقی جامع در این زمینه باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها